Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndningsövningar?
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte bara tillägga att tex en del tävlingssimmare i bla kinesiska landslaget inte kör med ut andning under vattnet utan andas ut i andningen.

Varför?
(Alltså inte retoriskt/sarkastiskt utan mer: vad vet ett av de mest vetenskapliga idrottsmaskinerierna i världen som övriga har missat?)

För mig handlar simning mycket om att vara bekväm. Är jag det minsta obekväm, stressad eller vad det nu är så går simningen åt skogen. Jag skulle säga att det är din första övning -- att bli bekväm. Sedan kan jag tillägga att det svåra med att hålla andan

Nja, det där sista var nog lite av en vantolkning. Det är sant att det är den ökande koldioxidhalten (hyperkapnén) som gör att man vill andas (och som skapar ångest och obehag om man låter bli). Låg syresättning i blodet (hypoxi) känner man överhuvudtaget

Min poäng med att skriva om "koldioxidförgiftning" var för att den obehagskänslan kan vara en del av det som gör det svårt att hitta en bra andningsrytm. För andas måste man.

Kul att det kommit lite mer svar! Jag har simmat en del sen jag startade tråden och även haft några fler lektioner. Jag är fortfarande värdelös på andningstekniken men jag tror det kommer lösa sig ganska så snart 😀 Simmar regelbundet varje vecka och foku

Det Simon skriver om andningsreflexen och hyperventilering stämmer mycket väl. Minns när en ung tjej i simklubben hemma drunknade pga detta. En kille hade tuppat av innan henne och medan man räddade honom låg hon på botten utan att någon märkte det. Hemsk

Jag har också problem med att jag sväljer luft när jag simmar.

Andas tretakt, blåser ut under vattnet genom näsan och andas in genom munnen. Kör övningar med 5 och 7 takt och märker inte något under själva simmandet.

När jag kommer upp känner jag dock

Testat blåsa ut genom munnen istället för näsan?

Kan någon förklara varför hyperventilering innan man skall simma under vattnet skulle vara farligt? Inget jag själv har provat men jag har sett andra som gör det innan de simmar en längd under vattnet.