Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndningshjälp
You need to log in to create posts and topics.

Är en riktig nybörjare vad gäller löpning. Har sprungit ca 2,5 km 3 ggr/veckan de senaste tre månaderna (och totalt i mitt liv). Mitt STORA problem är andningen som jag inte får ordningen på. "Alla" säger att jag ska djupandas, vilket det även står i alla

Vilken storlek på skorna?

Om du ändrar andningsrytm och till och med håller andan en kort stund så förändrar du ditt andningsmönster.
Så fort du har kört med hög ansträngning och märker att du börjar hyperventilera/andas i munhålan, stanna och dra djupa

Vet inte vad du menar med "inte får ordningen(sic) på"
Är det så att du får slut på luft och tappar andan? Då springer du bara för fort. Spring långsammare.
Är det så att du försöker andas i nån exakt rytm? Strunta i det, låt kroppen sköta andningsrytmen

Instämmer med ovanstående plus att andningsmuskelaturen blir bättre över tid med löpträning.

Jag har samma(?) problem. De första sisådär 10 min så har jag problem med andningen. Känner mig inte speciellt trött, inga trötta ben eller så men andningen blir väldigt grund. Efter en tids uppvärmning så blir det bättre och jag kan flåsa på bättre och d

Tänk inte så mycket så kanske det går lättare? Låt kroppen styra hur den vill andas när du springer.

Själv andas jag nog in två steg ut två steg på distanspass. Blir annorlunda i intervaller.

Samma som Jack säger, första två km är inte kul, det river i halsen och stramar i vaderna.
Därefter lugnar andingen ner sej och det verkar som kroppen kan tillgodogöra sej mer luft på nåt vis.
Om TS "bara" springer 2.5 km nu så kan ett par tips vara att d

Jag har själv haft problem att få ordning på andningen, och för mig gick det lättare efter att ha kört pass, eller delar av pass där jag bara fokuserat på andningen.
Att försöka vara så stor som möjligt i lungvolym, korta ner utandningstiden, tvinga andn

Det har ni rätt i. De första ca tio minutrarna använder kroppen till att anpassa sig till prestationen. Pulsen ska upp, andningsfrekvensen öka, blodförsörjningen till benmusklerna ska snabbas på... Därför är det bra att köra en uppvärmning så man kommer ö

Sara Gis: Det är alltså därför de första km suger. Alltid svårt att hitta rytmen, sen går det hur bra som helst. Kul att få en förklaring till varför det är så jobbigt me de första km. Man tycker att de borde gå lätt eftersom man är pigg och utvilad :o)