Quote from Guest on 27 August 2007, 07:59Ok, ännu en fråga för er elitlöpare att börja käfta om! 🙂
Jag har fått för mig att "god andningsteknik" innebär in genom näsan och ut genom munnen. Är det så och i så fall varför?
Mina teorier är:
1. Värma kall inluft i näshålan
2. Hålla takten genom
Ok, ännu en fråga för er elitlöpare att börja käfta om! 🙂
Jag har fått för mig att "god andningsteknik" innebär in genom näsan och ut genom munnen. Är det så och i så fall varför?
Mina teorier är:
1. Värma kall inluft i näshålan
2. Hålla takten genom
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 08:09Tror inte du får tillräckligt med luft/syre genom näsan när du anstränger dig ordentligt, utan att det bästa blir precis som du gör genom munnen både in och ut.
Tror inte du får tillräckligt med luft/syre genom näsan när du anstränger dig ordentligt, utan att det bästa blir precis som du gör genom munnen både in och ut.
Quote from Urban Nilsson on 27 August 2007, 08:30Jag andas bara med munnen när jag springer. Det där med näsan tror jag är en gammal myt.
Jag andas bara med munnen när jag springer. Det där med näsan tror jag är en gammal myt.
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 09:00Andas som du vill.
Det viktigaste är att du får syre så du orkar springa!
Jag andas genom munen - ut och in!
Andas som du vill.
Det viktigaste är att du får syre så du orkar springa!
Jag andas genom munen - ut och in!
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 10:13"Alla situationer där man åstadkommer syrgasbrist ger, åtminstone teoretiskt, en konditionshöjande effekt genom att kroppen försöker kompensera genom att bl a öka antalet röda blodkroppar. Så är fallet vid t ex höghöjdsträning. Huruvida näsandning har eff
"Alla situationer där man åstadkommer syrgasbrist ger, åtminstone teoretiskt, en konditionshöjande effekt genom att kroppen försöker kompensera genom att bl a öka antalet röda blodkroppar. Så är fallet vid t ex höghöjdsträning. Huruvida näsandning har eff
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 10:44det hjälper mig att undvika att börja hyperventilera...
men då kan jag ha lätt för det och kanske inte du
det hjälper mig att undvika att börja hyperventilera...
men då kan jag ha lätt för det och kanske inte du
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 10:47Jag andas in två tag genom näsan på två steg, och ut två tag genom munnen på två steg när jag springer, kan i princip inte andas in genom munnen, det är så innött. Fick lära mig den tekniken mot håll eller ngt en gång i tiden, tog till mig den för att det
Jag andas in två tag genom näsan på två steg, och ut två tag genom munnen på två steg när jag springer, kan i princip inte andas in genom munnen, det är så innött. Fick lära mig den tekniken mot håll eller ngt en gång i tiden, tog till mig den för att det
Quote from Jonas Täng on 27 August 2007, 12:25Springer jag fort så andas jag in både genom mun och näsa samtidigt!
Har man besvär av kall luft så finns hjälpmedel att ta till.
Springer jag fort så andas jag in både genom mun och näsa samtidigt!
Har man besvär av kall luft så finns hjälpmedel att ta till.
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 13:26Lingling (?), kul att du nämde håll!
Nästa fråga blir då:
Fungerar tricket med att krama en kotte i handen på den sida man har fått håll?
Ibland provar jag och tycker att det går över, men det kanske är placebo-effekten kombinerat med att man springer l
Lingling (?), kul att du nämde håll!
Nästa fråga blir då:
Fungerar tricket med att krama en kotte i handen på den sida man har fått håll?
Ibland provar jag och tycker att det går över, men det kanske är placebo-effekten kombinerat med att man springer l
Quote from Funbeat user on 27 August 2007, 13:57Inte säker på att såna där värmeväxlare för inandningsluften fanns när jag lärde mig göra så, och en del av dem är det lite problem med tycker jag det låter som.
Men för mig är det lika mkt en vana som att det skulle vara bättre eller sämre, det hjälper m
Inte säker på att såna där värmeväxlare för inandningsluften fanns när jag lärde mig göra så, och en del av dem är det lite problem med tycker jag det låter som.
Men för mig är det lika mkt en vana som att det skulle vara bättre eller sämre, det hjälper m