Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnnan sko vid längre distans?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är osäker på hur mycket forskningen visar, men har läst någonstans (kan vara en icke-vetenskaplig tidning) att forskning visar att om man varierar sig avseende skoval så minskar risken för löparrelaterade skador. Att ha 2-3 par skor att variera med på

tack jenny!
ja..jag kände tydligt då jag var ute på mitt andra långpass (90 min) i fredags att jag ville ha något mer dämpning...och vanligtvis vill jag gärna byta skor från dag till dag ..känns bra..

ska kolla Hoka...verkar vara bra och fanns med 4i dro

En asgammal "myt" har varit att byta skor. 😉

jag vet..brukar jag göra..men har inte sprungit så här mycket förr... och bara upp till milen...

🙂

Lena, som jag nämnde för Dig i nån tråd i min kalender så har jag alltid haft bara ett par skor i omlopp oavsett distans och underlag, men de har varit väldämpade. Först senaste året har jag ibland haft ett par lättare skor på intervall-och backpassen. Me

Personligen så tror jag inte så mycket på att byta skor bara för variationens skull. Visst har jag olika skor beroende på underlaget, men viktigare är nog att springa i olika fart o längd. Samt att träna helt andra aktiviteter.

nu har jag iaf inhandlat ett par Adidas Energy Boost 2 E !!
kändes jättesköna!
har 30 dagars provning på dessa...

jag var ute efter en annorlunda känsla mot dem jag har innan.. de är perfekta på sitt sätt...
nu fick jag lite luftigare och studsigare kän

För mig är det en självklarhet att ha olika skor för olika uppgifter.
Man behöver inte 20 par (som jag har, men det är kul att köpa skor 😉 )
Jag springer mycket, jag springer på olika underlag, från 400m tartan till obanad skog eller fjäll.
från ca 5km t

Jag gillar också att ha olika skor, inom vissa gränser. Har ett par lätta favoritskor i taget som åker på oavsett om jag ska springa korta intervaller, Lidingöloppet eller maraton - i inte alltför bökig terräng. I bökigare terräng har jag otippat en terrä

bra för mig med olika skor..och jag har ju inte löptränat mer än ett och ett halvt år...
man utvecklar ju styrka och stabilitet i foten

12