Quote from Guest on 19 November 2011, 17:27Hej,
Enligt Mcmillan får man fram sina "optimal traing paces" genom att skriva in sin bästa tid på en given distans i hans Running Calculator.
Men samme Mcmillan har lagt upp ett milprogram där man med nyckelpass - långa intervaller i tänkt målfart - sk
Hej,
Enligt Mcmillan får man fram sina "optimal traing paces" genom att skriva in sin bästa tid på en given distans i hans Running Calculator.
Men samme Mcmillan har lagt upp ett milprogram där man med nyckelpass - långa intervaller i tänkt målfart - sk
Quote from Stefan Kinberg on 19 November 2011, 17:37Semantik först: mål och prestation betyder i stort sett samma sak.
Semantik först: mål och prestation betyder i stort sett samma sak.
Quote from Funbeat user on 19 November 2011, 17:59Som jag tolkar Daniel: (1) Historisk prestation. (2) Framtida mål. Jag kan hålla med om att de olika programmen inte riktigt går ihop.
Som jag tolkar Daniel: (1) Historisk prestation. (2) Framtida mål. Jag kan hålla med om att de olika programmen inte riktigt går ihop.
Quote from Funbeat user on 19 November 2011, 19:38Helt rätt tolkat - frågan gäller om du anpassar t.ex. din intervallfart efter vad du vet att du kan springa milen på eller efter vad du har som mål att springa milen på.
Helt rätt tolkat - frågan gäller om du anpassar t.ex. din intervallfart efter vad du vet att du kan springa milen på eller efter vad du har som mål att springa milen på.
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 00:24Vad du sprungit på, annars är risken att du springer för fort. Jack Daniels har samma tanke och sedan gör man ett testlopp var fjärde vecka för att få nya farter. Jag springer 5 k som mitt testlopp.
Vad du sprungit på, annars är risken att du springer för fort. Jack Daniels har samma tanke och sedan gör man ett testlopp var fjärde vecka för att få nya farter. Jag springer 5 k som mitt testlopp.
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 10:09Intressant! Låter kul med testlopp men det låter också väldigt ofta. Kör du var fjärde vecka även i en basträningsperiod?
Intressant! Låter kul med testlopp men det låter också väldigt ofta. Kör du var fjärde vecka även i en basträningsperiod?
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 10:39Jag har lite svårt att se att det egentligen finns en motsättning. Båda metoderna går ut på att du tränar löpning för att bli bättre. Skillnaden i den faktiska aktivitet du ska utföra är ganska marginell, även om modellerna skiljer sig. Det finns inget so
Jag har lite svårt att se att det egentligen finns en motsättning. Båda metoderna går ut på att du tränar löpning för att bli bättre. Skillnaden i den faktiska aktivitet du ska utföra är ganska marginell, även om modellerna skiljer sig. Det finns inget so
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 12:46Men målet måste väl också avpassas efter nuvarande kapacitet. Om du just pressat dig under timmen på 10K känns det kanske väl optimistiskt att hoppa på ett 12 veckors 10K-program för SUB40 där du förväntas köra tusingar i 3:45-tempo.
Men om du å andra si
Men målet måste väl också avpassas efter nuvarande kapacitet. Om du just pressat dig under timmen på 10K känns det kanske väl optimistiskt att hoppa på ett 12 veckors 10K-program för SUB40 där du förväntas köra tusingar i 3:45-tempo.
Men om du å andra si
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 12:59Om man studerar McMillans rekommenderade hastigheter baserade på en tidigare prestation ser man att man ibland ska träna i hastigheter som är snabbare än sin tidigare tävlingsfart. Jag ser alltså inte heller någon direkt motsättning, förutsatt att man int
Om man studerar McMillans rekommenderade hastigheter baserade på en tidigare prestation ser man att man ibland ska träna i hastigheter som är snabbare än sin tidigare tävlingsfart. Jag ser alltså inte heller någon direkt motsättning, förutsatt att man int
Quote from Funbeat user on 20 November 2011, 14:45Så länge du kan genomföra de pass du föresatt dig springer du iaf inte för fort.
Så länge du kan genomföra de pass du föresatt dig springer du iaf inte för fort.