Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har ansträngningsastma men har märkt nu på sistone att min bricanyl inte verkar räcka till, när jag kommer upp och springer sträckor på 7.5km och mer så blir det jobbigt - när jag stannar så tappar jag bara luften hela tiden.
Nu har jag bokat tid så imorg

Kör Seritide i förebyggande syfte + ventolin för akut bruk. Funkar bra för mig, men viktigt att jag tar Seritiden hela tiden - även när jag inte har besvär

Jag tar Seretide mite (="barndos")2 ggr om dagen och sen har jag Flutide att komplettera med när jag är förkyld. Har aldrig haft något akut anfall, så jag har inte medicin mot det. Om jag skulle skippa medicinen en kväll så märker jag inte av det så mycke

Instämmer med Anders. Du bör ha luftrörsvidgande medicin med både kort ( Bricanyl, Ventolin el motsv) och lång (Serevent, Oxis el motsv) effekt. Fungerar inte det lägger man till kortison, antingen ensamt (pulmicort, flutide el motsv), eller i kombinatio

Jag använder pulmicort dagligen. bricanyl vid behov, och de är sällan jag behöver använda brica om jag sköter min pulmicort samt håller mig i form. Jag har till och med klarat av att springa hela vintern, och flyttat upp min egen köldgräns från -8 till -1

Då kommer jag och vänder på allt.
Jag har ansträngningsastma och haft sedan jag var liten, rätt rejäl sådan också, har dock nästan alltid motionerat på något sätt. Från jag var 19 år har jag sprungit rätt mycket och i och med detta har astman sakta men sä

Oj! blir sugen att testa...hur länge fick du stå ut?
Har du allergier, typ pälsdjur?

Samma sak har hänt mig, jag tröttnade på medicinerna och tränade på och har inga besvär idag. Kan ibland känna att jag har en hel del slem i halsen men det brukar funka ändå.
Men jag antar att min ansträngningsastma var lindrig och att det kanske inte fu

Utan mediciner, det vore nåt!

Har under årens lopp använt flertalet av ovan nämda mediciner, men har sedan ett par år tillbaka enbart gått på Symbicort morgon/kväll.

I undantags fall tar jag en extra puff en 1/2 timme innan ett pass, men har med tiden l

Malin, det är inte konstigt ifall bricanyleffekten inte varar hela passet. Min läkare brukar säga att den vara ca en halvtimme-trekvart bara... Sen får man puffa mer om det behövs.

Astma är en kronisk inflammation i luftrören och det låter lite vansklig