Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det har varit lite problem till och från med spam-bottar som har skickat meddelanden via FunBeat. För att råda bot på det så behöver man från och med nu första gången man skickar ett PM till en person att tolka två ord, dvs titta på en bild och sedan skri

Det är helt ok, men tänk på att dyslexi är ganska utbrett och användare kan få svårt med det. Det borde finnas en lösning som inte ställer till det för dem också. Ska försöka komma på något ...

Talsyntes? Man klickar på orden och de läses upp?

Jag har sett captcha varianter där två foton ska jämföras.
T.ex. visas ett foto på en elefant och ett foto på en mus och du ska svara på frågan "Vilken är störst?".

Daniel, kolla får du se. Det finns en liten knapp med högtalare.

....eller varianten där man ombeds skriva ett utskrivet tal, t.ex. "trettiotre", i siffror.

Jag tycker det är tråkigt att FB har valt en lösningen med captchas.

En sådan lösning medför stora problem för alla som har problem med synen.

Funbeat kommer därför att diskriminera alla som inte kan läsa captchas-orden.

Dessa problem är väl kända i we

Bra initiativ. Spam är ett fruktansvärt irritationsmoment som jag inte vill ska komma in på funbeat.

En kombination av förslaget ovan med "skriv trettiotre i siffror" och talsyntes borde vara tillräckligt för att synskadade och de med läs och skrivsvårig

Ja, jag har testat capatchas talsyntes. Jag förstår damen som förklarar vad man ska göra, men jag förstår inte den rösten som kommer sedan. En röst läser upp några ord som man ska skriva. Engelska är mitt modersmål, men jag kan inte för mitt liv förstå va

På MCK:s forum så har vi bilder där man ska välja vilken som är mest lik den som visas. Fånigt nog så behöver man bara göra detta som inloggad men inte alltid som gäst...

Jag gjorde en enkel grej på ett forum på phpBB. För att kunna regga sig får man frågan, "Ange jordens form" och en rullgardinsmeny med valen rund och platt. Förvalt är platt. Nu har vi noll robotregistreringar.