Quote from Guest on 9 July 2010, 11:37Jag hamnade i en diskussion häromdagen angående lvg-cyklisters vara och icke-vara på våra vägar. Några vänner menade att cyklister skulle hålla sig på cykelbanan där sådan finns oavsett dess skick och anpassa sin framfart efter förutsättningarna där. Någo
Jag hamnade i en diskussion häromdagen angående lvg-cyklisters vara och icke-vara på våra vägar. Några vänner menade att cyklister skulle hålla sig på cykelbanan där sådan finns oavsett dess skick och anpassa sin framfart efter förutsättningarna där. Någo
Quote from Fredric Lagerström on 9 July 2010, 11:47Helt enkelt därför att du skrivit i tråden. Alla trådar du deltagit i markeras med en gul fin smiley.
Pingvinerna i Madagaskar var ju bara för underbara!
Helt enkelt därför att du skrivit i tråden. Alla trådar du deltagit i markeras med en gul fin smiley.
Pingvinerna i Madagaskar var ju bara för underbara!
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 11:51Tja, hade dessa "cykelklungsgrupper" bara följt trafikreglerna så hade jag inte brytt mig ett skvatt om att dom är på vägen. Faktiskt tycker jag att det är bättre dom är på vägen än på cykel/gångbanan med tanke på vilken hastighet dom håller.
Men å andra
Tja, hade dessa "cykelklungsgrupper" bara följt trafikreglerna så hade jag inte brytt mig ett skvatt om att dom är på vägen. Faktiskt tycker jag att det är bättre dom är på vägen än på cykel/gångbanan med tanke på vilken hastighet dom håller.
Men å andra
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 11:55Jag är ingen förespråkare av mixade vägar utan vill ha fina breda cykelbanor för cyklister, vägar för bilister och trottoarer för gångare. (Var kommer trenden att cykla på trotoaren från förresten, så gjorde man aldrig på 70-talet när jag växte upp).
Sen
Jag är ingen förespråkare av mixade vägar utan vill ha fina breda cykelbanor för cyklister, vägar för bilister och trottoarer för gångare. (Var kommer trenden att cykla på trotoaren från förresten, så gjorde man aldrig på 70-talet när jag växte upp).
Sen
Quote from Lena O on 9 July 2010, 11:56Gerda: Tänk efter nu.
En bil som kör om cyklister åker oftast över på andra sidan av vägen endå. Spela roll då om de är 1 eller 2 i bredd?
Ja, det är klart det gör.
Är de 12 cyklister bakom varandra är omkörningssträckan dubbel så långt som om de hade va
Gerda: Tänk efter nu.
En bil som kör om cyklister åker oftast över på andra sidan av vägen endå. Spela roll då om de är 1 eller 2 i bredd?
Ja, det är klart det gör.
Är de 12 cyklister bakom varandra är omkörningssträckan dubbel så långt som om de hade va
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 11:57En grupp som cyklar i dubbla led är hälften så kort. Det medför en säkrare omkörning. Om det skulle vara ett led skall man ändå inte köra om medan man har möte, något som i stort sett inga bilister fattar.
Jag skulle inte ha sådana "vänner" för det nog d
En grupp som cyklar i dubbla led är hälften så kort. Det medför en säkrare omkörning. Om det skulle vara ett led skall man ändå inte köra om medan man har möte, något som i stort sett inga bilister fattar.
Jag skulle inte ha sådana "vänner" för det nog d
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 11:58@gazzah
Om det bara är en cyklist i bredd kan man åka förbi utan att bryta mittlinjen. I värsta fall ryker backspegeln, men det får man kanske tåla. 😉
@gazzah
Om det bara är en cyklist i bredd kan man åka förbi utan att bryta mittlinjen. I värsta fall ryker backspegeln, men det får man kanske tåla. 😉
Quote from Lena O on 9 July 2010, 11:59Joachim: Gerda nämde smal väg.
Joachim: Gerda nämde smal väg.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:07Jag tycker att det brukar fungera bäst genom att använda deras egna argument. I den diskussion du hade Emil, fanns ju några lägen (även om det inte är så lätt att komma på dem i stridens hetta).
Att landsvägscyklister ska hålla till på landsvägen hörs ju
Jag tycker att det brukar fungera bäst genom att använda deras egna argument. I den diskussion du hade Emil, fanns ju några lägen (även om det inte är så lätt att komma på dem i stridens hetta).
Att landsvägscyklister ska hålla till på landsvägen hörs ju
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:09Med cyklister i klunga så tänkte jag på när dom ligger 3-4 i bredd! Då är det långt mycket bättre att dom ligger på rad efter varandra. Dessutom så tycker jag det är väldigt sällan som vägarna är så smala så att man måste gå över mittlinjen för att köra o
Med cyklister i klunga så tänkte jag på när dom ligger 3-4 i bredd! Då är det långt mycket bättre att dom ligger på rad efter varandra. Dessutom så tycker jag det är väldigt sällan som vägarna är så smala så att man måste gå över mittlinjen för att köra o