Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:12Problemet med att bilisten backspegel ryker är ju att det är mest sannolikt att det är den högra (dvs. den som träffar cyklisten bakifrån). Bilisten håller av självbevareseldrift oftast god marginal till mötande trafik.
Problemet med att bilisten backspegel ryker är ju att det är mest sannolikt att det är den högra (dvs. den som träffar cyklisten bakifrån). Bilisten håller av självbevareseldrift oftast god marginal till mötande trafik.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:35Gerda // Vad du i bil definerar som ett säkert avstånd uppfattas nog helt olika av en cyklist. Varför inte korsa mittlinjen och använda det andra körfältet och därigenom visa ordentlig hänsyn, samt vara ett gott föredöme för andra bilister. Om du håller 2
Gerda // Vad du i bil definerar som ett säkert avstånd uppfattas nog helt olika av en cyklist. Varför inte korsa mittlinjen och använda det andra körfältet och därigenom visa ordentlig hänsyn, samt vara ett gott föredöme för andra bilister. Om du håller 2
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:39Eftersom det är synnerligen förbjudet att köra om vid möte så innebär detta att vägen skall vara fri på vänster väghalva.
Då har inte något omkörande fordon anledning att vara på höger väghalva.
De som tycker att de kan köra om säkert utan att köra på vän
Eftersom det är synnerligen förbjudet att köra om vid möte så innebär detta att vägen skall vara fri på vänster väghalva.
Då har inte något omkörande fordon anledning att vara på höger väghalva.
De som tycker att de kan köra om säkert utan att köra på vän
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 13:02Cyklister har rätt att vara på vägarna, det är inte så mycket mer att orda om.
Däremot behöver man inte försvara korkat beteende så som att cykla tre i bredd på en smal eller hårt trafikerad väg.
Jag cyklar mycket och använder även cykeln för jobbpendl
Cyklister har rätt att vara på vägarna, det är inte så mycket mer att orda om.
Däremot behöver man inte försvara korkat beteende så som att cykla tre i bredd på en smal eller hårt trafikerad väg.
Jag cyklar mycket och använder även cykeln för jobbpendl
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 14:02Följande utspelar sig i princip varje gång jag cyklar i grupp: Vi ligger på 2 snygga led. En bil kommer ifatt. Det är ett krön och sikten är skymd. Bilisten väljer ändå att köra om och går ut i vänster körfält. Som tur är har det ännu inte kommit möte.
O
Följande utspelar sig i princip varje gång jag cyklar i grupp: Vi ligger på 2 snygga led. En bil kommer ifatt. Det är ett krön och sikten är skymd. Bilisten väljer ändå att köra om och går ut i vänster körfält. Som tur är har det ännu inte kommit möte.
O
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 14:14Det beror nog på vilken typ av lgf det är! En liten traktor så definitivt ja, skulle jag vilja påstå. Men gräv/lastmaskinförare kan vittna om att bilister ska tydligen om i alla lägen, oavsett om det är lämpligt eller ej.
Fast jag börjar misstänka att do
Det beror nog på vilken typ av lgf det är! En liten traktor så definitivt ja, skulle jag vilja påstå. Men gräv/lastmaskinförare kan vittna om att bilister ska tydligen om i alla lägen, oavsett om det är lämpligt eller ej.
Fast jag börjar misstänka att do
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 14:15Daniel, det är det jag menar. Hur många bilister skulle köra om en traktor med höskrinda på väg upp mot ett krön eller i en sväng? Om det är cyklister istället verkar många bilister tro att det är fritt fram, cyklisterna är ju bara dumma i huvudet och får
Daniel, det är det jag menar. Hur många bilister skulle köra om en traktor med höskrinda på väg upp mot ett krön eller i en sväng? Om det är cyklister istället verkar många bilister tro att det är fritt fram, cyklisterna är ju bara dumma i huvudet och får
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 15:27ÄR DU DUM I HUVUDET ? -JÄVLA PUCKO !!!
ÄR DU DUM I HUVUDET ? -JÄVLA PUCKO !!!
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 15:28Cyklister är som småfåglar, de flyttar sig till slut om man bara kör...onödigt att ta hänsyn då.
Cyklister är som småfåglar, de flyttar sig till slut om man bara kör...onödigt att ta hänsyn då.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 15:39Jag vet inte ens om cyklister undantages från trafikregeln om att hålla avstånd till varandra?
Jag vet inte ens om cyklister undantages från trafikregeln om att hålla avstånd till varandra?