Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:10Trafikförordningen
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Trafikförordningen
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:11Jag kikade lite i trafikförordningen och med tanke på omkörningsdiskussionerna verkar två saker därifrån vara viktiga:
7 § ... Cykel ... skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
33 § Den förare som kör
Jag kikade lite i trafikförordningen och med tanke på omkörningsdiskussionerna verkar två saker därifrån vara viktiga:
7 § ... Cykel ... skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
33 § Den förare som kör
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:14Ja, det blir bra med 15 cyklister på rad. Då blir cyklistraden 50 meter.
Med andra ord fodras det en sträcka med 150-200 m med fri sikt.
Ja, det blir bra med 15 cyklister på rad. Då blir cyklistraden 50 meter.
Med andra ord fodras det en sträcka med 150-200 m med fri sikt.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:15Du får endast köra om du inte utsätter någon för fara.
Det gör du vid möte om du samtidigt har en oskyddad trafikant på insidan.
Du får endast köra om du inte utsätter någon för fara.
Det gör du vid möte om du samtidigt har en oskyddad trafikant på insidan.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:17Jag har lärt mig av servicebilarna på Tour de France hur man kör...
Jag har lärt mig av servicebilarna på Tour de France hur man kör...
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:17"Du får endast köra om du inte utsätter någon för fara."
Ja.
"Det gör du vid möte om du samtidigt har en oskyddad trafikant på insidan."
Det beror på hur bred körbanan+vägrenen är.
"Du får endast köra om du inte utsätter någon för fara."
Ja.
"Det gör du vid möte om du samtidigt har en oskyddad trafikant på insidan."
Det beror på hur bred körbanan+vägrenen är.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:18Det är avlysta vägar och licensierade förare.
Det är avlysta vägar och licensierade förare.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:19Vi pratade om "vanliga" 70-vägar.
Vi pratade om "vanliga" 70-vägar.
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:20Just det, bara klungor på avlysta vägar
Just det, bara klungor på avlysta vägar
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 20:21Jag brukar inte räkna mig som en klunga.
Jag brukar inte räkna mig som en klunga.