Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelArgument bilister-cyklister
You need to log in to create posts and topics.

Hej Gerda,

Vad är anledningen till att du INTE går över mittlinjen när du kör om en cyklist. Jag för min del uppskattar i alla fall att ha åtminstone någon meters (gärna två) vingelavstånd till bilarna.
Och eftersom jag antar att du inte knör dig förbi n

Jag är nyfiken på tankeverksamheten som någon bilist har vid omkörning av cyklist, på höger sida om mittlinjen och samtidigt hävdar att de är vana vid att cykla?

Det finns puckon som cyklar, liksom att det finns puckon som kör bil. Jag tror att man själv som cyklist/bilist ska föregå med gott exempel. Argumentera sakligt. Vad som är rätt och fel kan man diskutera, men sunt förnuft är bra. Ofta stämmer lagen in på

Problemet är just dessa idiotomkörningar, vid möte, backkrön, skymda kurvor. Därför är det intressant med den ev. tankegången.

Jag har inte ögon i nacken, rödljuskör inte och cyklar på höger sida av vägen.

Det beror på att jag fick lära mig på trafikskolan att man bara skulle gå över mittlinjen om det var absolut nödvändigt. Eftersom jag anser att det inte är nödvändigt att göra det så länge cyklister inte ligger i bredd så gör jag inte heller det, dvs OM j

Man får inte ligga 3-4 i bredd, två i bredd kan man göra om det inte hindrar trafiken (smal väg och liknande).

Höger sida av vägen? Jag cyklar på vänster sida om vägen, då slipper jag alla som vill köra om!

De flesta vägar jag kör på är 70-vägar alltså mellan 6-8 meter breda.
Dvs 3-4 m till mittlinjen och jag kör c:a 8-10 dm för att ha möjlighet att väja för allehanda djur som finns i omgivningen. En bil är närmare 2 m bred med sidospeglar.
Tycker du då att

Kan man hålla ut onödigt mycket om man kör om cyklister ?
>Speciellt om det finns ordentligt med utrymme i vänster / mötande körfält.

Kör cykel i alperna bland tyskar i Mercedes o Bmw då är de svenska vägarna rena paradiset. Är utrustad med gula ärter i fickan fungerar skitbra att kasta på bakrutan. Kör inte i samma cykeltröja två dagar i rad.