Quote from Guest on 25 April 2011, 08:21Halloj!
Efter att ha läst Born to run så har jag stött på ett helt gäng argument för att inte springa i stötdämpande skor. Det gör foten svag, vi får ett felaktigt steg, det är inte naturligt för oss och vi skadar oss bra mycket mer än om vi inte använde
Halloj!
Efter att ha läst Born to run så har jag stött på ett helt gäng argument för att inte springa i stötdämpande skor. Det gör foten svag, vi får ett felaktigt steg, det är inte naturligt för oss och vi skadar oss bra mycket mer än om vi inte använde
Quote from Lars Mörrby on 25 April 2011, 08:31Mina skor (Asics DS Trainer storlek 45 - har 43 i vanliga skor) ger mig alltid
vackert blåsvarta tånaglar när jag springer lite längre. Det får jag inte i mina VFF storlek 43... 😉
Mina skor (Asics DS Trainer storlek 45 - har 43 i vanliga skor) ger mig alltid
vackert blåsvarta tånaglar när jag springer lite längre. Det får jag inte i mina VFF storlek 43... 😉
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 08:36Gå (eller spring) in på Runners Store, Löplabbet eller nån av dom stora sportkedjorna så får du en utläggning.
Och du lär inte få några råd om att förändra ditt löpsteg, det tjänar dom inga pengar på.
Gå (eller spring) in på Runners Store, Löplabbet eller nån av dom stora sportkedjorna så får du en utläggning.
Och du lär inte få några råd om att förändra ditt löpsteg, det tjänar dom inga pengar på.
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:01Kärnan i det hela är väl om man tror att vi är byggde/utvecklade för att kunna springa (med vissa begränsningar i underlag och distans/fart). Det är inte alla som tror det, och då behöver vi tjocka skor lika mkt som vi behöver lufttuber när vi dyker.
Kärnan i det hela är väl om man tror att vi är byggde/utvecklade för att kunna springa (med vissa begränsningar i underlag och distans/fart). Det är inte alla som tror det, och då behöver vi tjocka skor lika mkt som vi behöver lufttuber när vi dyker.
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:11Eftersom vi har stödjande skor till vardags så är våra fötter kraftigt försvagade jämfört med om vi skulle gå barfota hela dagarna. Det är nog därför som läkarkåren har funnit att inlägg kan hjälpa, och motsvarande konstruktioner kan hjälpa även för löpar
Eftersom vi har stödjande skor till vardags så är våra fötter kraftigt försvagade jämfört med om vi skulle gå barfota hela dagarna. Det är nog därför som läkarkåren har funnit att inlägg kan hjälpa, och motsvarande konstruktioner kan hjälpa även för löpar
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:12Erik, även om man tror att vi är byggda för att springa eller inte så sprangs det ju faktiskt en hel del innan ~70-talet när stötdämpningen vädrade morgonluft. Hur gjorde dessa personer 🙂 ?
Erik, även om man tror att vi är byggda för att springa eller inte så sprangs det ju faktiskt en hel del innan ~70-talet när stötdämpningen vädrade morgonluft. Hur gjorde dessa personer 🙂 ?
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:16Det finns en mängd bra skäl att använda löparskor som framtagits av många olika skäl.
Vi är olika, så att påstå att en väg är så mycket bättre än en annan för en majoritet av oss människor är att ta i.
Jag är ju själv en barfotataliban, men jag avråde
Det finns en mängd bra skäl att använda löparskor som framtagits av många olika skäl.
Vi är olika, så att påstå att en väg är så mycket bättre än en annan för en majoritet av oss människor är att ta i.
Jag är ju själv en barfotataliban, men jag avråde
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:18Argument för att använda stötdämpande skor är: stötar
Har du inte ett bra löpsteg så är det inte så kul att springa på asfalt utan skor eller i VFF liknande skor.
Argument för att använda stötdämpande skor är: stötar
Har du inte ett bra löpsteg så är det inte så kul att springa på asfalt utan skor eller i VFF liknande skor.
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:37Tomas, det enda man behöver göra för att minska stötarna är att ta kortare steg, och det gör man automatiskt om man springer barfota.
EDIT: Om man har icke stödjande skor för ytskyddets skull så rättar inte steget till sig lika bra, så jag ger dig rätt
Tomas, det enda man behöver göra för att minska stötarna är att ta kortare steg, och det gör man automatiskt om man springer barfota.
EDIT: Om man har icke stödjande skor för ytskyddets skull så rättar inte steget till sig lika bra, så jag ger dig rätt
Quote from Jonny Persson on 25 April 2011, 09:45Argument för att använda skor är att man kanske vill springa snabbt på det hårda underlaget.
Argument för att använda skor är att man kanske vill springa snabbt på det hårda underlaget.