Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningArmpendelns betydelse?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur stor betydelse har en bra armpendelrörelse? Såg att några nämnt den i slutet av "<35 minuter på milen"-tråden men blev osäker på om ni är ironiska eller inte. Jag är ju newbie inom löpningen och undrar om det är något som har stor betydelse eller inte

Givetvis har armpendeln betydelse framförallt för löprytmen. Prova att springa med armarna hängande eller typ som en boxare (Rocky) med händerna korsande framför magen.
Pendling utmed sidorna med armen i ~90 graders vinkel känns då klart mycket bättre.
Om

Jag brukar styra stegfrekvensen med armpendling, som jag i sin tur styr med att korta/öka pendelns längd (dvs böj armen olika mycket)

"For every action theres an oposite and equal reaction" borde väl gälla även armpendeln, alltså underlättar armpendeln i viss mån löpningen medan det blir jobbigare om man försöker springa med armarna helt stilla längs kroppen?

Torger kanske har skrivit något matnyttigt:
http://www.ludd.ltu.se/~torger/running/springa.html#1.8

Jag sprang under många år i stort sett alla pass tillsammans med hunden. Eftersom jag är en exemplarisk hundägare 😉 var hon förstås alltid kopplad och min armpendel formades av detta till att vara snudd på ickeexisterande.

De senaste två åren har tant T

Ja, alltså, den motsatta rörelsen är den vridning av överkroppen som följer helt naturligt av att man hela tiden sätter ett ben framför det andra. Den vridningen kostar en massa energi, och elimineras (eller i många fall bara reduceras) med armpendling (o

Några träningspass tillsammans med den lokala friidrottsklubben för att lära sig lite övningar i löpskolning kan vara bra för armpendeln.

Personligen tycker jag backlöpning gör underverk för armpendeln, men det kanske är individuellt. Jag tycker det känns lättare helt enkelt (placeboeffekt?) att forcera en brant backe om man hjälper till med armarna.

Inte placebo. Större benrörelse tvingar fram större armrörelse (för att det är obekvämt intill det omöjliga att springa med jättestor medvridning).

12