Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 15:06Ryggsim = ganska enkelt att andas, men man ser inte mycket omkring sig och man ser inte vart man är på väg, och kräver mycket god rörlighet i axlarna (för crawl-versionen, inte för sidoviftningsversionen).
Crawl = tekniskt komplicerat med andning, särski
Ryggsim = ganska enkelt att andas, men man ser inte mycket omkring sig och man ser inte vart man är på väg, och kräver mycket god rörlighet i axlarna (för crawl-versionen, inte för sidoviftningsversionen).
Crawl = tekniskt komplicerat med andning, särski
Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 15:23Grannen som är simlärare har berättat för mig att barns hjärna inte är utvecklad för bröstsim tills barnen är runt 5-7 år pga av det komplexa rörelsemönstret. Har själv sett ett barn på 3 år som hoppar från kanten på en pool och sedan simmar crawliknande
Grannen som är simlärare har berättat för mig att barns hjärna inte är utvecklad för bröstsim tills barnen är runt 5-7 år pga av det komplexa rörelsemönstret. Har själv sett ett barn på 3 år som hoppar från kanten på en pool och sedan simmar crawliknande
Quote from j sollerman on 3 September 2010, 18:45Bröstsim är MYCKET mer tekniskt än frisim!
Bröstsim är MYCKET mer tekniskt än frisim!
Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 19:09Kanske den där guppvarianten som man kör på tävling, men inte den vanliga motionärsvarianten där huvudet är ovanför vattenytan hela tiden.
Kanske den där guppvarianten som man kör på tävling, men inte den vanliga motionärsvarianten där huvudet är ovanför vattenytan hela tiden.
Quote from j sollerman on 3 September 2010, 19:18Jo den är svår den med!
Jo den är svår den med!
Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 19:46Ja, det är ju oerhört komplicerat att vrida armarna i sidled och göra en knäböj med benen samtidigt...
Ja, det är ju oerhört komplicerat att vrida armarna i sidled och göra en knäböj med benen samtidigt...
Quote from Håkan Öhling on 3 September 2010, 20:11Rasmus, det svåra med bröstsim är att vinkla ut fötterna och samtidigt (groda-glasstrut-pinne). Gör man inte det så får man inget tag i vattnet och då sjunker man. Armarna är enkla!
Rasmus, det svåra med bröstsim är att vinkla ut fötterna och samtidigt (groda-glasstrut-pinne). Gör man inte det så får man inget tag i vattnet och då sjunker man. Armarna är enkla!
Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 21:49Enda anledning till att man lär ut bröstsim som första simsätt i Sverige är väl att det från det simsättet är lättare att lära sig livrädda än vad det är med frisim?
Enda anledning till att man lär ut bröstsim som första simsätt i Sverige är väl att det från det simsättet är lättare att lära sig livrädda än vad det är med frisim?
Quote from j sollerman on 3 September 2010, 21:56jag kan inte simma bröstsim jag har inte koordinationen för det. Svårt som sagt.
jag kan inte simma bröstsim jag har inte koordinationen för det. Svårt som sagt.
Quote from Funbeat user on 3 September 2010, 23:15Tobias har rätt, det är pga att det är lättare att livrädda någon med bröstsim som det har varit det första man lär ut. De flesta länder lär ut crawl först.
Crawl är mer energisparande och går fortare än bröstsim. Det är dessutom lättare att lära ut rätt
Tobias har rätt, det är pga att det är lättare att livrädda någon med bröstsim som det har varit det första man lär ut. De flesta länder lär ut crawl först.
Crawl är mer energisparande och går fortare än bröstsim. Det är dessutom lättare att lära ut rätt