Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAsfalt VS hårt packat grus
You need to log in to create posts and topics.

Det här är något jag brukar fundera över när jag är ute och springer. Jag brukar springa på en asfalterad gång/cykel-väg. Vid sidan av vägen finns en en-meter-bred hårt packad grusvägsstig, där givetvis det trängs massa löpare. Det är nästan en tävling om

Asfalt har oförtjänt dåligt rykte. Det är lurigt om det lutar, men hårdheten är ingen skillnad. Det är det monotona som en del inte tål.

asfalt är mycket hårdare än grus även om den packas hårt, än värre än asfalt är betong som är riktigt stumt.
Inget fel på asfalt men man ska vara medveten om skillnaden.

Asfalt är som regel ett snabbare underlag, däremot strävare vilket ger en känsla av att det tar emot mer.

Om två löpare möts på en stig som bara har plats för en så gäller den oskrivna lagen att den som ser minst seriös ut får kliva åt sidan. Så träna på

Eller störst går först! 😉

Jag håller med om att asfalt har oförtjänt dåligt rykte. Hårdheten hänger på vad som ligger under asfalten, som oftast är packat grus. Jag skulle vilja se en mätning mellan en sån asfaltväg och en vanligt hårt packad grusväg. Jag tror inte skillnaden är s

Jag håller med Anders, Dämpningen sitter inte i skon utan i ett aktivt löpsteg. Visst känner man skillnad på betong, det som jag tycker är stummast är gatsten.

En grej jag funderat på ...
Om man springer en halvmara på asfalt på 90 minuter ... hur lång tid skulle den ta om det istället var grusväg?

92 minuter...????

Är det hårt packat så tror jag på 90 min.