Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAtt simma under vattnet
You need to log in to create posts and topics.

Intressanta fakta där, det bekräftar alltså min teori om att elitsimmare har högre fettprocent än löpare. Nu vet jag inte vilken grupp eller nations människor denna "avarage" nivå syftar på normala (sunda) fettnivåer brukar räknas som 12-20% för män och 2

Ja, det är som sagt någonting som många verkar vara överens om att elitsimmare har högre andel kroppsfett än många andra utpräglade konditionsidrotter typ löpning. Det är ju flera andra här i tråden som också påpekat det.

Anledningen är man inte helt öv

Nu har jag blivit bättre på att simma under vattnet (t+) Det går bättre när jag vrider huvudet och kroppen mer nedåt. Men jag tycker trycket över öronen blir obehagligt högt redan en bit nedåt men det kanske man vänjer sig vid?

Nej, man vänjer sig inte -- man lär sig tryckutjämna! Det är inte alldeles lätt att förklara, men tänk känslan när du håller munnen stängd, klämmer åt runt näsan och försöker blåsa ut (= Valsalvas manöver), eller när du gäspar. Då pressar man upp mer luft

Nog vänjer man sig också, det är i alla fall min erfarenhet. Jag började med dkning när jag var tolv och höll på med bassängträning och undervattensrugby tills jag var 19 och det där med tryckutjämning försvann efter ett tag. Speciellt när jag började spe

Jaha, jag trodde att man bara lärde sig att göra det utan att tänka på det.

Jo jag vet hur man tryckutjämnar då jag alltid måste göra de vid flygning (vet inte om jag har extra trånga hörselgångar eller nåt) men då håller jag för nästan och stänger munnen och försöker pressa ut luft. Detta låter omständigt att göra under vattnet

Precis, Valsalvas manöver. Varning: jag kommer nu att uttrycka mig lite som en alternativmedicinare/healer/nyandlig entreprenör. Tag nu den känslan och applicera den på situationen när du inte håller för näsan. Det kan hjälpa att tänka att du är på väg at

Jag ska låta det vara osagt om jag gjorde "manövern" omedvetet men det verkar ju lite konstigt. Jag borde ju fortfarande göra det i så fall kan jag tycka. Å andra sidan verkar det spontant lite märkligt att örat skulle vänja sig vid tryck men jag är ingen