Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAtt springa i för stora skor
You need to log in to create posts and topics.

12

Kan tyckas som en dum fråga, men men, vi gör alla våra olika misstag ibland.
Men vilka problem/skador kan det medföra att spring i för stora skor?
Har ett par nya skor för säsongen , som visade sig vara lite större i storleken än tänkt men sköna.

Beror ju så klart på hur mycket för stora skorna är. Men kan säga att jag med vilje kör en storlek större skor till långlopp. Fötterna (mina i alla fall) sväller lite när jag springer långt/länge. Så för att inte få problem av det, så kör jag en storlek s

Det jag skulle vara uppmärksam på är:

* Om jag får skavsår på hälen, pga att hälsenan glider mot hälkappan.

* Om foten glider fram&tillbaka i skon och tårna därmed "slår i" framtill när foten glider framåt.

För vanlig asfaltslöpning så har jag inga pro

En annan sak att se upp med är att du bör inte springa och knipa med tårna för att skon sitter löst. En avslappnad fot är bättre än en spänd.

Jag har aldrig upplevt det som något problem att en sko är lite för stor i tåboxen, bara den sitter bra runt foten så att man inte halkar omkring. Som Rikard skriver kan det vara skönt med lite svängrum när man är ute länge. Jag tror att så länge skon kän

Du kan ju testa att laborera med tjockare strumpor och olika snörningar för att få skorna att sitta stadigt. Här har du några snörningsexempel:

http://katierunsthis.com/2011/10/04/running-shoe-lacing-techniques/

Springer jag tre mil eller mer så brukar jag få blåsor under fötterna och/eller blåsor på tårna för att foten åker omkring lite i skorna. Jag har egentligen aldrig märkt att mina fötter sväller.

Älskar stora sköna skor. Vissa modeller har väldigt breda ytterkanter på sulorna som i strl 13 kan börja ta i varandra lite i steget. Men det fixar man med en bra kniv. Annrs är utrymme bra så länge de inte glappar o skaver. Tycker de brukar sitta bättre

Hade också för stora skor för någon säsong sedan som jag sprang ganska mycket med (varvade dock med ett par skor som "passade" bättre). Skulle säga att det beror en hel del på modellen och hur bred/smal skon är. Är skon riktigt stor kan det så klart bli p

Tror mer på att om kvinna/man springer på ett avslappnat sätt så spelar skon mindre roll.
Har man lärt sig ett löpsteg "påtvingat" så blir det nog svårare att välja skonummer + en hel del till.

12