Quote from Guest on 10 November 2010, 21:59Idag sprang jag 10 km löpband på exakt 43 minuter. Hur skulle ni översätta detta till verkligheten? Förutsättningar: relativt platt och löpvänligt underlag.
Sätter man någon faktor kanske 1,25 multiplicerat med tiden på löpbandet? Eller är det snarare jo
Idag sprang jag 10 km löpband på exakt 43 minuter. Hur skulle ni översätta detta till verkligheten? Förutsättningar: relativt platt och löpvänligt underlag.
Sätter man någon faktor kanske 1,25 multiplicerat med tiden på löpbandet? Eller är det snarare jo
Quote from Funbeat user on 10 November 2010, 22:09Om nån kan komma med en formel, så fine.
Men frågan är om löpbandet var mycket noggrannt kalibrerat eller om dina 13,95 km/h kanske i själva verket var 13,7 km/h eller 14,1 km/h...
Om nån kan komma med en formel, så fine.
Men frågan är om löpbandet var mycket noggrannt kalibrerat eller om dina 13,95 km/h kanske i själva verket var 13,7 km/h eller 14,1 km/h...
Quote from Funbeat user on 10 November 2010, 22:46Jag tror att det är bättre att skilja på löpbandslöpning från löpning utomhus. Ta det som två olika träningsformer, eller åtminstone som två olika typer av löpning. Distansmässigt spelar det nog inte så stor roll vad som är vad.
Jag tror att det är bättre att skilja på löpbandslöpning från löpning utomhus. Ta det som två olika träningsformer, eller åtminstone som två olika typer av löpning. Distansmässigt spelar det nog inte så stor roll vad som är vad.
Quote from Lars Breström on 11 November 2010, 09:19Det är precis som Frida och Mikael skriver.
Löpbandet är ett bra träningsredskap, använd tid, puls och ansträngningsnivå för att bedöma passet.
Sen ger du dig ut för att testa formen.
Hursomhelst, bra sprunget!
Det är precis som Frida och Mikael skriver.
Löpbandet är ett bra träningsredskap, använd tid, puls och ansträngningsnivå för att bedöma passet.
Sen ger du dig ut för att testa formen.
Hursomhelst, bra sprunget!
Quote from Funbeat user on 11 November 2010, 09:19Sprungen tid är sprungen tid. Jag kan tycka att tiden är viktigare än distansen. Men viktigast är att man springer.
Sprungen tid är sprungen tid. Jag kan tycka att tiden är viktigare än distansen. Men viktigast är att man springer.
Quote from Funbeat user on 11 November 2010, 09:48Jag sprang på 37-37:30 på 10 km på flera olika löpband med lutning på 1 % för att kompensera för uteblivet luftmotstånd. Ute var jag kanske god för ca 38-39 min under samma period.
Men vad skillnaden berodde på vet jag inte. Tror också det handlar om att
Jag sprang på 37-37:30 på 10 km på flera olika löpband med lutning på 1 % för att kompensera för uteblivet luftmotstånd. Ute var jag kanske god för ca 38-39 min under samma period.
Men vad skillnaden berodde på vet jag inte. Tror också det handlar om att
Quote from Funbeat user on 11 November 2010, 13:08Ja endel säger sig vara långsammare på bandet p.g.a möjligheten att ta ut steglängden. Men är det inte en grad man skall lägga till som motlut? Det blir ju mer än 1 %, 1,7-2 % är kanske rimligare?
Ja endel säger sig vara långsammare på bandet p.g.a möjligheten att ta ut steglängden. Men är det inte en grad man skall lägga till som motlut? Det blir ju mer än 1 %, 1,7-2 % är kanske rimligare?
Quote from Funbeat user on 11 November 2010, 13:24I en annan diskussion togs lutningen upp som onödigt påfrestande för hälsenor och vader. Förslaget där var att öka tempot istället, så att ansträgningen motsvarade den upplevda ansträgningen ute.
Jag föredrar tempoökning framför ökad lutning efter att ha
I en annan diskussion togs lutningen upp som onödigt påfrestande för hälsenor och vader. Förslaget där var att öka tempot istället, så att ansträgningen motsvarade den upplevda ansträgningen ute.
Jag föredrar tempoökning framför ökad lutning efter att ha
Quote from Lars Breström on 11 November 2010, 13:36Som sagt, se det som ett träningsredskap.
Det är bara dumt att försöka efterlikna att springa ute.
Varför?
1. Inget luftmotstånd.
2. Inga utförsbackar
3. Inga ojämnheter i underlaget
4. Inga naturliga fartändringar
5. Allt är stilla... utom tiden.Du kan
Som sagt, se det som ett träningsredskap.
Det är bara dumt att försöka efterlikna att springa ute.
Varför?
1. Inget luftmotstånd.
2. Inga utförsbackar
3. Inga ojämnheter i underlaget
4. Inga naturliga fartändringar
5. Allt är stilla... utom tiden.
Du kan
Quote from Funbeat user on 11 November 2010, 13:45jag upplever tvärtom att jag är långsammare på bandet..dvs inte orkar sanna hastighet..detta oavsett band så kan ju inte ..eller jo kanske men skulle vara otroligt om alla band man testat varit felkalibrerade,...vad det beror på?? ingen aning- kanske det
jag upplever tvärtom att jag är långsammare på bandet..dvs inte orkar sanna hastighet..detta oavsett band så kan ju inte ..eller jo kanske men skulle vara otroligt om alla band man testat varit felkalibrerade,...vad det beror på?? ingen aning- kanske det