Quote from Guest on 1 April 2011, 17:3231/3 på väg hem från jobbet på cykelvägen, svängde plötsligt en bil höger över cykelvägen utan att blinka och trots att jag tvärnitade var det centimetrar ifrån att jag brakade in i bilen.
Föraren pratade i mobiltelefon och varken såg eller hörde mig. Jag
31/3 på väg hem från jobbet på cykelvägen, svängde plötsligt en bil höger över cykelvägen utan att blinka och trots att jag tvärnitade var det centimetrar ifrån att jag brakade in i bilen.
Föraren pratade i mobiltelefon och varken såg eller hörde mig. Jag
Quote from Rasmus Olsson on 1 April 2011, 17:42Konstigt att polisen inte satte efter fordonet, då han uppenbarligen smet från en olycksplats. Eller det kanske bara gäller när bilar krockar. Cyklister verkar de skita i.
Konstigt att polisen inte satte efter fordonet, då han uppenbarligen smet från en olycksplats. Eller det kanske bara gäller när bilar krockar. Cyklister verkar de skita i.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 17:43Du hade inte fått hålla kvar föraren.
Du hade inte fått hålla kvar föraren.
Quote from Rasmus Olsson on 1 April 2011, 17:46Vad jag förstått får du bara göra "envarsgripande" om straffet kan ge fängelse. Att nästan krocka ger knappast fängelse.
Vad jag förstått får du bara göra "envarsgripande" om straffet kan ge fängelse. Att nästan krocka ger knappast fängelse.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 18:01och vad tror du blir utfallet i en rättegång?
och vad tror du blir utfallet i en rättegång?
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 19:12Se också till att ha med papper och penna, alternativt mobiltetelefon uppenbarligen.
Se också till att ha med papper och penna, alternativt mobiltetelefon uppenbarligen.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 19:16Det låter komplicerat det där, man får ta med sig lite xtra uppmärksamhet, mobilen släpar jag aldrig med mig.
Det låter komplicerat det där, man får ta med sig lite xtra uppmärksamhet, mobilen släpar jag aldrig med mig.
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 00:22Envarsgripande gäller endast vid brott med fängelse i straffskalan, undantagen är alltså bl. annat olaga intrång, hemfridsbrott, förtal. Hur det är vid trafikbrott är nog ganska otydligt..
Dock bör man ha gott om tid då det är olagligt att släppa en enva
Envarsgripande gäller endast vid brott med fängelse i straffskalan, undantagen är alltså bl. annat olaga intrång, hemfridsbrott, förtal. Hur det är vid trafikbrott är nog ganska otydligt..
Dock bör man ha gott om tid då det är olagligt att släppa en enva
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 00:30Ok, tack för klargörandet om kvarhållning!
Hur menade då polisen när dom sa att jag borde ha krävt att få se leg?
Finns det något som hindrar personen i fråga att bara vägra och avlägsna sig?
Ok, tack för klargörandet om kvarhållning!
Hur menade då polisen när dom sa att jag borde ha krävt att få se leg?
Finns det något som hindrar personen i fråga att bara vägra och avlägsna sig?
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 10:14Du skulle ryckt hans lur...
Svårt att tänka klart i såna lägen, adrenalin och rädsla/ilska.
Skaffa hjälmkamera är nog det allra bästa.
Den här killen kampanjar lite i England: http://thecyclingsilk.blogspot.com/
Du skulle ryckt hans lur...
Svårt att tänka klart i såna lägen, adrenalin och rädsla/ilska.
Skaffa hjälmkamera är nog det allra bästa.
Den här killen kampanjar lite i England: http://thecyclingsilk.blogspot.com/