Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror att det är fler bilister som inte har koll på vad som gäller.

Om bilisten svänger ska bilisten lämna företräde, om inte skyltning eller andra signaler/markeringar säger nåt annat.

Rasmus, det verkar inte stämma med vad Trafikverket säger på länken som Lena lämnade.

Det står inget om det i den länken.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är_ute_på_cykelöverfarten.

Om man svänger så att man korsar en rak led har man väjningsplikt. Det gäller om jag cyklar ut på bilvägen från cykelvägen och om bilen svänger in och korsar cykelvägen.

När jag anmälde mitt fall höll polisen med mig i min bedömning av situationen.

Jag

Det jag brukar använda mig av för att slippa bli överkörd som cyklist är att alltid utgå från att jag inte syns. Det är ointressant om jag har rätten på min sida om jag blir skadad för livet eller dör.

Det gäller dessvärre nog att hela tiden tänka och planera för det värsta. Dvs bilen kommer svänga då föraren inte inser att jag cyklar så fort som jag gör. Händerna på bromsarna. Försök få ögonkontakt, eller åtminstone se om föraren har uppfattat dig.
Hjä

Tycker det var en intressant och bra sida, men det är lite lustigt hur den hela tiden, nästan visar cykelvägar som korsar bilvägen "mitt på", inte som det ofta är, att den går bredvid en bilväg, ofta tillsammans med en gångbana.
Det jag ständigt ser brot

Stanna får du göra, men inte parkera.