Quote from Guest on 28 September 2010, 21:15Hur mycket är medfött och hur mycket går att träna sig fram till? Någon som vet?
Hur mycket är medfött och hur mycket går att träna sig fram till? Någon som vet?
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 21:25Exakt hur mycket vet jag inte. Det är rätt komplicerade mekanismer vi pratar om.
En sådan är sammansättningen av muskelfibrer. Vad jag förstår så föds man med en viss fördelning snabba och en viss fördelning långsamma muskelfibrer (samt några varianter t
Exakt hur mycket vet jag inte. Det är rätt komplicerade mekanismer vi pratar om.
En sådan är sammansättningen av muskelfibrer. Vad jag förstår så föds man med en viss fördelning snabba och en viss fördelning långsamma muskelfibrer (samt några varianter t
Quote from Håkan Öhling on 28 September 2010, 23:03Skillnaden kanske är att den som har stor talang kan springa en mil på 27 min medan en med extremt dålig talang men väldigt mycket träning kommer ner till 31 min? Vad jag försöker säga är att man kan bli väldigt bra med rätt träning!
Skillnaden kanske är att den som har stor talang kan springa en mil på 27 min medan en med extremt dålig talang men väldigt mycket träning kommer ner till 31 min? Vad jag försöker säga är att man kan bli väldigt bra med rätt träning!
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 07:17Sedan kan man ju komplicera det ytterligare med att konstatera att förmågan att träna hårt också kan anses som en talang som kan vara mer eller mindre medfödd antar jag.
Sedan kan man ju komplicera det ytterligare med att konstatera att förmågan att träna hårt också kan anses som en talang som kan vara mer eller mindre medfödd antar jag.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 08:15Jag erbjuder härmed mig själv som demoexemplar:
När vi i mellanstadiet hade friidrottsdag kom jag enormt sist på 60 meter på häpnadsväckande 11,6 sekunder (så förödmjukande uselt att jag fortfarande minns den exakta tiden ca 30 år senare. Så uselt att de
Jag erbjuder härmed mig själv som demoexemplar:
När vi i mellanstadiet hade friidrottsdag kom jag enormt sist på 60 meter på häpnadsväckande 11,6 sekunder (så förödmjukande uselt att jag fortfarande minns den exakta tiden ca 30 år senare. Så uselt att de
Quote from Håkan Öhling on 29 September 2010, 08:25Säkert under 11 😉
Säkert under 11 😉
Quote from Jonny Persson on 29 September 2010, 08:27Torbjörn: Precis så.
Man kan komma upp på hyggligt hög nationell nivå om man pallar träningen mentalt och fysiskt men ska man upp på världsnivå så krävs det talangen att springa snabbt också.
Edit: Svaret till Torbjörn var på hans första inlägg.
Torbjörn: Precis så.
Man kan komma upp på hyggligt hög nationell nivå om man pallar träningen mentalt och fysiskt men ska man upp på världsnivå så krävs det talangen att springa snabbt också.
Edit: Svaret till Torbjörn var på hans första inlägg.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 08:40Nu blandas det friskt mellan snabbhet o snabbhet i tråden. Att var snabb på sprintsträckor, medeldistans resp långdistans är nog tre ganska olika saker. Åtm sprint o resten. Stor andel snabba fibrer och fördelaktig geometri gör dig naturligt sprintsnabb.
Nu blandas det friskt mellan snabbhet o snabbhet i tråden. Att var snabb på sprintsträckor, medeldistans resp långdistans är nog tre ganska olika saker. Åtm sprint o resten. Stor andel snabba fibrer och fördelaktig geometri gör dig naturligt sprintsnabb.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 08:52Byta lite gener, kanske? Kom ner under 37 på milen trots att jag är tung, och aldrig tränade distans på allvar. Skulle gärna köra lite veterantävlingar som sprinter:-)
Byta lite gener, kanske? Kom ner under 37 på milen trots att jag är tung, och aldrig tränade distans på allvar. Skulle gärna köra lite veterantävlingar som sprinter:-)
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 09:12Det här är ett ämne som jag inte behärskar alls men jag skulle vilja bredda frågeställningen (som Mackan berörde) till om skillnaderna finns både fysiskt och mentalt?
Säg att man fysiskt är beskaffad med anlag antingen för att vara snabb och explosiv ell
Det här är ett ämne som jag inte behärskar alls men jag skulle vilja bredda frågeställningen (som Mackan berörde) till om skillnaderna finns både fysiskt och mentalt?
Säg att man fysiskt är beskaffad med anlag antingen för att vara snabb och explosiv ell