Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 09:26Jag tror inte man kan påverka sin maximala stegfrekvens särskitl mycket. Det man har att spela med är -
- hur snabbt man får upp maxfart, dvs mycket styrka
- hur länge man orkar hålla maxfrekvens, dvs teknik
- steglängd, dvs styrka o teknik i kombinati
Jag tror inte man kan påverka sin maximala stegfrekvens särskitl mycket. Det man har att spela med är -
- hur snabbt man får upp maxfart, dvs mycket styrka
- hur länge man orkar hålla maxfrekvens, dvs teknik
- steglängd, dvs styrka o teknik i kombinati
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 09:33Frågan är också lite vad som är arv och miljö.
Växer man upp i en familj där det tränas mycket tävlas och får med sig du orkar lite till, det är viktigt att anstränga sig eller ? Och de där muskelfibrerna, får de den träning och näring de behöver under up
Frågan är också lite vad som är arv och miljö.
Växer man upp i en familj där det tränas mycket tävlas och får med sig du orkar lite till, det är viktigt att anstränga sig eller ? Och de där muskelfibrerna, får de den träning och näring de behöver under up
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 10:09Hmmm, jag som var snabbast i klassen på 15 m. Vid 20 hade de större killarna fått upp farten och var i fatt.
Hmmm, jag som var snabbast i klassen på 15 m. Vid 20 hade de större killarna fått upp farten och var i fatt.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 10:18Krister, sprang du oxå i zigzag när de äldre grabbarna jagade dig? (t+)
Krister, sprang du oxå i zigzag när de äldre grabbarna jagade dig? (t+)
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 10:25Japp, kunde vända på en femöring. Fanns det dessutom något träd eller en sten som jag kunde snurra runt hade de inte en chans att ta mig. 😀
Japp, kunde vända på en femöring. Fanns det dessutom något träd eller en sten som jag kunde snurra runt hade de inte en chans att ta mig. 😀
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 10:29Den mentala biten är givetvis också intressant.
En del männsiksor är nog naturliga sprinters mentalt och rusar ofta mot kortsiktiga mål, har ständiga kortsiktiga projekt och orkar inte riktigt med långa tradiga arbetsinsatser där resultaten inte kommer fö
Den mentala biten är givetvis också intressant.
En del männsiksor är nog naturliga sprinters mentalt och rusar ofta mot kortsiktiga mål, har ständiga kortsiktiga projekt och orkar inte riktigt med långa tradiga arbetsinsatser där resultaten inte kommer fö
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 10:46Det sitter mest i huvudet om man tåler träningen som sprinter.
Det sitter mest i huvudet om man tåler träningen som sprinter.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 12:50Anders: Visst ett säkert knep som gör att de passerar en (eller snubblar över en). 😀
Men det här med att vara naturlig sprinter eller långdistansare. Jag har för mig att jag har läst att det går att träna upp andelen långsamma muskelfibrer men inte att
Anders: Visst ett säkert knep som gör att de passerar en (eller snubblar över en). 😀
Men det här med att vara naturlig sprinter eller långdistansare. Jag har för mig att jag har läst att det går att träna upp andelen långsamma muskelfibrer men inte att
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 12:54Numera snackas det om "stammuskelceller" som kan tränas till lämplig variant.
Numera snackas det om "stammuskelceller" som kan tränas till lämplig variant.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 12:55Handlar det verkligen i första hand om antalet snabba muskelfibrer i första hand för vanliga motionärer när det gäller resultaten?
Eller ursprungsfrågan kanske handlade om eliten iofs....
Handlar det verkligen i första hand om antalet snabba muskelfibrer i första hand för vanliga motionärer när det gäller resultaten?
Eller ursprungsfrågan kanske handlade om eliten iofs....