Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror inte man kan påverka sin maximala stegfrekvens särskitl mycket. Det man har att spela med är -
- hur snabbt man får upp maxfart, dvs mycket styrka
- hur länge man orkar hålla maxfrekvens, dvs teknik
- steglängd, dvs styrka o teknik i kombinati

Frågan är också lite vad som är arv och miljö.
Växer man upp i en familj där det tränas mycket tävlas och får med sig du orkar lite till, det är viktigt att anstränga sig eller ? Och de där muskelfibrerna, får de den träning och näring de behöver under up

Hmmm, jag som var snabbast i klassen på 15 m. Vid 20 hade de större killarna fått upp farten och var i fatt.

Krister, sprang du oxå i zigzag när de äldre grabbarna jagade dig? (t+)

Japp, kunde vända på en femöring. Fanns det dessutom något träd eller en sten som jag kunde snurra runt hade de inte en chans att ta mig. 😀

Den mentala biten är givetvis också intressant.
En del männsiksor är nog naturliga sprinters mentalt och rusar ofta mot kortsiktiga mål, har ständiga kortsiktiga projekt och orkar inte riktigt med långa tradiga arbetsinsatser där resultaten inte kommer fö

Det sitter mest i huvudet om man tåler träningen som sprinter.

Anders: Visst ett säkert knep som gör att de passerar en (eller snubblar över en). 😀

Men det här med att vara naturlig sprinter eller långdistansare. Jag har för mig att jag har läst att det går att träna upp andelen långsamma muskelfibrer men inte att

Numera snackas det om "stammuskelceller" som kan tränas till lämplig variant.

Handlar det verkligen i första hand om antalet snabba muskelfibrer i första hand för vanliga motionärer när det gäller resultaten?

Eller ursprungsfrågan kanske handlade om eliten iofs....