Quote from Guest on 22 July 2011, 20:57När jag förde in pass nu, så såg jag att tiden per km som räknades ut inte stämde med den jag räknar ut själv.. visserligen är jag inte ett mattegeni direkt, men borde man inte bara dividera tiden med antalet km för att få fram km-tiden?? Var iaf så jag g
När jag förde in pass nu, så såg jag att tiden per km som räknades ut inte stämde med den jag räknar ut själv.. visserligen är jag inte ett mattegeni direkt, men borde man inte bara dividera tiden med antalet km för att få fram km-tiden?? Var iaf så jag g
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:07Jag har aldrig sett att Funbeat skulle räknat fel, möjligtvis att den avrundar neråt snarare än till närmaste sekund.
Ge ett exempel.
Jag har aldrig sett att Funbeat skulle räknat fel, möjligtvis att den avrundar neråt snarare än till närmaste sekund.
Ge ett exempel.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:08Tiden i minuter dividerat på distansen i kilometer ger min/km.
Så om du springer 5km på 30 minuter ger det 30/5=6 dvs 6:00 min/km
Om du däremot tar 32 minuter på dig blir det 32/5=6,4 dvs 6:24 min/km
Tiden i minuter dividerat på distansen i kilometer ger min/km.
Så om du springer 5km på 30 minuter ger det 30/5=6 dvs 6:00 min/km
Om du däremot tar 32 minuter på dig blir det 32/5=6,4 dvs 6:24 min/km
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:10Är du säker på att du inte räknat fel? Har du gjort om sekunder till hundradelar av minut innan du delade med antalet km?
Är du säker på att du inte räknat fel? Har du gjort om sekunder till hundradelar av minut innan du delade med antalet km?
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:12ex: sprang 4,9 km på 28 min= funbeat sa att det var i en hastighet av 5:43/km.. Men när jag räknar ut det (28/4,9 ) så får jag fram 5:71; avrundat då. ÄVEN om man tar med avrundningen så skiljer det ju en del där emellan faktiskt..??
ex: sprang 4,9 km på 28 min= funbeat sa att det var i en hastighet av 5:43/km.. Men när jag räknar ut det (28/4,9 ) så får jag fram 5:71; avrundat då. ÄVEN om man tar med avrundningen så skiljer det ju en del där emellan faktiskt..??
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:12Tänk på att tiden har sextio-bas, och och räkningen har tio-bas. Jag kan heller inte räkna. Så när man delar tiden på kilometrarna med en miniräknare så kanske man får 5,15 min/km - men "5,15" står här egentligen för fem minuter och en femtondels minut. D
Tänk på att tiden har sextio-bas, och och räkningen har tio-bas. Jag kan heller inte räkna. Så när man delar tiden på kilometrarna med en miniräknare så kanske man får 5,15 min/km - men "5,15" står här egentligen för fem minuter och en femtondels minut. D
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:14Henrik: är inte bra nog att räkna med några hundradelar alls.. 😀 hehe... räknar bra minuter. Tog ett exempel där. Nån får gärna dubbelräkna.. är som sagt inte nått mattegeni så.. men ändå.
Henrik: är inte bra nog att räkna med några hundradelar alls.. 😀 hehe... räknar bra minuter. Tog ett exempel där. Nån får gärna dubbelräkna.. är som sagt inte nått mattegeni så.. men ändå.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:140,71 minuter är 41 sekunder. Alltså korrekt.
0,71 minuter är 41 sekunder. Alltså korrekt.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:14Anders: AHA! Kanske kan förklara det.. 😀
Anders: AHA! Kanske kan förklara det.. 😀
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 21:15🙂 Tack. Nu fattar jag! (fast känner mig mindre smart.. hehe.. men men.. man kan inte var bra på allt! 🙂 )
🙂 Tack. Nu fattar jag! (fast känner mig mindre smart.. hehe.. men men.. man kan inte var bra på allt! 🙂 )