Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAutomatväxlad cykel!
You need to log in to create posts and topics.

är en Nyfrälst cyklist som stora problem med utrustningen. Min racer har bestämt sig för att bli automatväxlad. Det är främst på stora drevet fram som växlarna på bak hoppar fram och tillbaka. Inget vidare när man ställer sig upp och trycker tíll och den

Du har skit i wirehöljena med stor sannolikhet.
Datorn glappar? Då är den sönder,eller?

Jag börjar tro att den är trasig men tycker ändå att det är konstigt att den bara glappar utomhus. Trodde först att det var kylan men idag va det över 5+ grader.

Kan man hinna få skit i wirehöljena med en cykel efter 10 cyklade mil?

Då är det ev. dåligt fastsatt wire på bakväxeln.
Har du precis köpt den så gå tillbaka o få det ordnat av butiken.

Ja jag får väl göra det men då måste jag förmodligen vara utan cykel en dag eller två:-(

Hjälper det inte att vrida lite på justerskruven för bakväxeln?

Vad ska jag "sikta på", vilket håll vrider jag. Vågar man prova sig fram eller? Är som sagt helt ny på detta.

Det är bara att prova, vajern styr positionen på kedjan. Dom två små skruvarna ställer in ändlägena. Lägg kedjan på den mittersta drevet på kasetten och försök att få växelföraren att linjera med drevet där, sen kan det behövas småjusteras för ett bra res

Spelar det någon roll om jag lägger kedjan på det stora eller lilla drevet fram när jag gör det?

Enkel instruktion för växeljustering av bakväxel: http://biketrail.318.nu/mek/bakvaxeljust.asp

Bästa sättet att justera är att sätta upp cykeln i ett mekställ eller liknande så att du kan veva runt hjulet smidigt. Sedan är det bara att skruva fram och ti