Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAXA Fjällmarathon
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Någon som sprungit detta lopp förut?

http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/tavlingen.php

Det står att det är extremt krävande...

Har inte sprungit än men har tänkt att göra det i år.

Det är gamla vertex va?

Det är som en delsträcka på alla andra "normala" bergslopp (typ BAMM, LAMM, Gore-Tex Trans Alpine etc etc).

Detta lopp verkar dock gå mest efter led (och bitvis ganska stenig). Se till att du är van att springa i på söndertrampad

Hmm.. jag vet inte heller hur "vanliga" bergslopp är... 🙂

Jag har aldrig sprungit en mara, när jag tränar springer jag som mest 15 km men har tänkt att öka den längden under våren. Jag är van att springa terräng, men inte rakt igenom terrängen utan ja

Har sprungit 4 gånger. Ganska krävande men väldigt fina utsikter och bra arrangemang.

+1 Lars-Åke.
Backpass & långpass är bra grejer att träna på inför tävlingen.

Det finns ju en kort variant oxå, Blanktjärnsrundan. Jag har inte sprungit långa så jag kan inte jämföra men jag har förstått det som att den inte är lika krävande vare sig tekniskt eller längdmässigt. Jag kan dock intyga att den är otroligt vacker! Blank

Jag brukar springa detta lopp och rankar det som den häftigaste löpupplevelsen jag testat.

Om man tar det som en löptävling är det extremt krävande. Tar man det som en fjällvandring med löpinslag kan det hända att det är lättare. Jag har aldrig testat d

@ Lars, du har ju alla år haft bra tider.
Har du några träningstips du vill dela med dig av?!

Jag är väldigt sugen på att springa i år, bara det inte krockar med min osloflytt. Går det att dra någon parallell till ett flackt lopp (en ultradistans?) för att säga ungefär hur jobbigt det är?