Quote from Guest on 15 April 2010, 08:04Nu är det dags att börja jogga efter en stressfraktur i ett mellanfotsben. Efter 8 veckors vila och införskaffande av inlägg har jag börjat jogga så smått. Startade med några minuter i taget och är nu uppe i 25 minuter men fördelat på kortare perioder med
Nu är det dags att börja jogga efter en stressfraktur i ett mellanfotsben. Efter 8 veckors vila och införskaffande av inlägg har jag börjat jogga så smått. Startade med några minuter i taget och är nu uppe i 25 minuter men fördelat på kortare perioder med
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 08:14Hur länge sedan var det de 8 v hade gått? Är det mindre än ett par månader sedan så är 25 min jogging redan nu alldeles för mycket.
OBS: Det du absolut sist vill är att det går upp och du blir dragandes med skiten. Då snackar vi år.
Hur länge sedan var det de 8 v hade gått? Är det mindre än ett par månader sedan så är 25 min jogging redan nu alldeles för mycket.
OBS: Det du absolut sist vill är att det går upp och du blir dragandes med skiten. Då snackar vi år.
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 08:351. Jag känner igen pris samma reaktion från en långvarig hälsene skada (4 år), dvs att man hela tiden är rädd för ny skada. Samtidigt får man ofta mindre bakslag och oftast löser de sig med lite återhämtning.
2. Du skriver inte hur ofta du sprunget eller
1. Jag känner igen pris samma reaktion från en långvarig hälsene skada (4 år), dvs att man hela tiden är rädd för ny skada. Samtidigt får man ofta mindre bakslag och oftast löser de sig med lite återhämtning.
2. Du skriver inte hur ofta du sprunget eller
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 09:01Jag började springa när det gått 8 veckor sen skadan, springer var tredje dag, däremellan cyklar jag på motionscykel och styrketränar. Började med 3 x 3 minuter, med 1 minuts gåvila emellan och har sedan lagt på några minuter varje pass men hela tiden ko
Jag började springa när det gått 8 veckor sen skadan, springer var tredje dag, däremellan cyklar jag på motionscykel och styrketränar. Började med 3 x 3 minuter, med 1 minuts gåvila emellan och har sedan lagt på några minuter varje pass men hela tiden ko
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 00:36"3 x 3 minuter, med 1 minuts gåvila emellan och har sedan lagt på några minuter varje pass men hela tiden korta snuttar med gåvila emellan"
Det är lite långa intervaller att starta med och man ska inte lägga på några minuter, utan några sekunder, per pas
"3 x 3 minuter, med 1 minuts gåvila emellan och har sedan lagt på några minuter varje pass men hela tiden korta snuttar med gåvila emellan"
Det är lite långa intervaller att starta med och man ska inte lägga på några minuter, utan några sekunder, per pas
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 08:33Ok, jag kanske ska ta det lite lugnare....inte lätt det där när man är ivrig att komma igång : )
Ok, jag kanske ska ta det lite lugnare....inte lätt det där när man är ivrig att komma igång : )
Quote from Bjarne Lewin on 16 April 2010, 09:59Jag hade en stressfraktur i ett mellanfotsben. När den var läkt och jag skulle börja springa igen så fick jag instruktioner av sjukgymnast (specialicerad på idrottskador).
Jag skulle börja med att springa 15 minuter, 3 ggr i veckan och så skulle jag öka
Jag hade en stressfraktur i ett mellanfotsben. När den var läkt och jag skulle börja springa igen så fick jag instruktioner av sjukgymnast (specialicerad på idrottskador).
Jag skulle börja med att springa 15 minuter, 3 ggr i veckan och så skulle jag öka
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 11:19Evely, gick det bra att börja springa eller hade du några känningar under tiden du trappade upp?
Evely, gick det bra att börja springa eller hade du några känningar under tiden du trappade upp?
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 17:49Evely P: Det är för mycket. Mina rekommendationer passerade utan anmärkningar Idrottsmedicin Umeå.
I alla händelser är detta en universell sanning: Skall man välja mellan två rekommendationer på hur mycket man skall springa efter en skada skall man välja
Evely P: Det är för mycket. Mina rekommendationer passerade utan anmärkningar Idrottsmedicin Umeå.
I alla händelser är detta en universell sanning: Skall man välja mellan två rekommendationer på hur mycket man skall springa efter en skada skall man välja
Quote from Catharina Brattlin on 16 April 2010, 19:03Viktoria, konstaterade man en stressfraktur med magnetröntgen, eller hur fick Du diagnosen?
Viktoria, konstaterade man en stressfraktur med magnetröntgen, eller hur fick Du diagnosen?