Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBörja med löpning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

tänkte satsa lite mer på löpning är det tänkt...

Så vad skall man tänka på? Att inte gå ut för hårt är ju ett gammalt mantra.

Men är det en bra idé att ta ett av Szalkais nybörjarprogram och se hur det går?

Kanske man också börje med ett par lit

Låter som min egen idé när jag började med löpning i september förra året och nu är det bara fyra dagar kvar till Sthlm Marathon! Det gick väldigt snabbt i början (och jag var även för ivrig och fick lite småskador) så om du är intresserad och motiverad s

Försök att få LÖPNINGEN till att bli det primära målet....visst lätt som faan att säga och då ska grädden på moset vara dom där mysiga loppen som ju kommer titt som tätt i framtiden. Motivationshöjande...naturligtvis!....Men vem vill träna å kuta för att

ok, tack. Löpning det primära målet alltså - bara att komma ut överhuvudtaget och känna att det är glädje och fröjd när man tänker på det kommande löppasset.
Har jag fattat rätt?

enligt mig är 10 km på 50 min och 5 km på 25 minuter inte alls enkla mål... men du är säkert mycket med vältränad än mig! =)

OK, hjälp mig gärna!

Med enkla menar jag kanske inte enkla att uppnå utan mer enkla att skriva ned och formulera.

Bara ett förtydligande, bakom mitt namn döljer sig inte Gebrselassie... 😉

Vad tycker du att jag skulle ha för mål på lite sikt?

Målen ska utgå från din prestation just nu.
Testa att springa en runda och se distans, tid och tempo.
Utifrån det testet så tar du fram ett realistiskt mål.

T.ex.
Idag springer du 10 km på 70 minuter. Då är kanske 10 km på 60 minuter ett rimligt mål som

Ok, tack, det skall jag klippa ut och sätta upp på väggen! (t+)

Vänta med att klippa - springer du bara 1 pass i veckan?

Det tycker inte jag är något som du ska vänta med att ändra på! 3 pass är ett minimum enl. mig. Du kanske inte orkar springa så mycket alla tre gångerna men det är viktigt att det blir så pass oft

Nej, faktum är att jag nu faktiskt inte springer alls!

Men jag har viljan och ambitionen att börja och då vill jag, om möjligt, undvika alla nybörjarmisstag så gott som det går!

Jag tränar dock en del annat, så det är ju inte så att jag reser mig ur sof

12