Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBörjar frysa vid 7km
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är en högst amatörmässig löpare.
Började löpträna sensommaren 2010 för att klara av HalvKlassikern. Starten blev LidingöHalvan och som uppvärmning inför den, Tjejmilen.
Därefter blev siktet inställt på de andra loppen med anpassad träning inför dem. N

Vätskebrist?

Energibrist?

LCHF?

Troligtvis den tid då din kropp övergår till att börja använda annat än bara kolhydrater som bränsle för löpningen.

Du byter helt enkelt energiform och känner av växlingen från högoktanigt till lite trögare bränsle.

Du skrev inte något om att du känner

har oxå tänkt tanken att det är "energibyte".
Jag går inte in i väggen samtidigt.
Äter inte LCHF (men visst försöker jag att välja schysstare kolhydrater än de vita rafinerade produkterna)
Om jag har att ta utav... tja, både och. 57kg/ 165cm.

Jag lider i

Om jag fryser när jag springer är det nästan uteslutande pga vätskebrist men då känner jag ju det på andra sätt också så de andra tipden du fått stämmer säkert.

Om du inte springer särdelens fort så låter både vätskebrist och energibrist lite konstigt, förutsatt att du inte alltid startar hungrig och törstig.

Något det kanske kan vara är att du efter den tiden börjat svettas och börjar kyla ner kroppen. Själv br

Hur fungerar det här "energibytet" fysiologiskt? Är det något relä?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle ta slut på glykogen i musklerna efter 7 km om man äter normalt, så det är nog något annat. Är det kanske fenomenet börja för snabbt - bli svettig - tappa fart - bli kall?

12