Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBästa gelen?
You need to log in to create posts and topics.

Har fått tipset Umara. Umara har fruktos i sina grejer och jag har hört att det är bättre med glukos. (Glukos tar inte vägen genom levern tydligen..)

Nu undrar jag om någon har hört detsamma och har tips om bra gel med bra sammansättning för bästa uppta

Glukos + fruktos i gel ökar upptaget med ganska mycket, så du lär sannolikt inte hitta någon med enbart glukos eller enbart fruktos eftersom det är sämre än gel med både och.

Se t ex studien "Med Sci Sports Exerc. 2008 Jan 11. Superior Endurance Performa

Tack Annica!
Ja det såg ju ut som det inte spelade någon roll i den studien. Jag hörde detta med glukos från Paleomannen.

Enervit tänkte jag prova men var osäker på smaken. Så tack för tipset. De har den på våran Ica så det blir praktiskt att köpa hem o

Jag försöker undvika gel på träning och bara ta till det på tävling alternativt vid rejäl svacka på träning (nödgel).

Jag kör gärna med lite kallt kaffe + grädde vid ca 2 h på lugna långpass.

På längre pass typ +3h brukar behöva peta i mig ngn dextrosol

Jag använder inte gel på vanliga långpass (pass under 3 timmar) alls, på ultrapassen däremot (när jag vet att det ska bli över 4 mil/ 3 timmar alltså) tar jag en i timman för att slippa den värsta soppatorsken. Om jag kommer ihåg det, det är det inte all

Okej!
Jag ska proväta gel så jag vet att det funkar med magen och så..
I övrigt kommer jag nog göra lite som förr beroende på hur länge jag ska vara ute, som du säger Annica.
1.5-2 tim då kör jag med dadlar eller nåt men kommer ta fler än bara en åt gån

Glöm inte saltet, dadlar och sånt är säkert bra men om du inte får i dig salt (och gel är inte väldigt saltrikt heller) så kan du få problem ändå.

Vill man inte äta chips, jordnötter eller djungelvrål finns det salttabletter eller energitabletter i brus

ja jag tänkte skaffa salttabletter. Brukar salta mitt vatten också 🙂

Här är ett hemkok jag kör med. Blir billigt i längden och man kan själv välja styrkan.

https://www.dropbox.com/s/yqn1i8edue50ujx/Gel.png?dl=0

Hör av dig om du vill ha det som ett textdokument.
/jan

tack! Ja gärna dokument 😀