Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Nej, jag drar inte på nerför och har inte räknat in den delen, men man undrar ju hur den som skrivit programmet räknar. det blir ju 2 km extra, promenad, nedåtjogg, eller vad man nu kör :/

Sträckan tycker jag är rätt egalt i detta fallet. Det är ju tiden för backen respektive hela backpass-delen som är det intressant i sammanhanget.

Enligt LL-programmet på marathon.se så tolkar jag samma pass (fast där är det 3 km - 20 min) som att det är den totala backlöpsträckan, som avses. Dvs både upp och ner. Dock exklusive upp-nerjogg.

Så kör jag iaf. Och går det åt skogen på LL så vet jag ju

Följer inget program men har testat lite backe inför LL30. Körde då i 5-tempo uppför & 4-tempo nerför under totalt en mil, vilket ju ger 4:30 i snitt.

Vet dock inte om detta är särskilt bra träning? (Och så är backen förmodligen för flack, 20 höjdmeter p

På tex LL så tror ja att det är fler som "springer sönder sig" utför än uppför, så därför tränar jag lika mkt upp som ner. 😉
Körde sist en backe som tar 4,30 upp o 3,30 ner. 5 vändor ingen vila.

Om passet är angivet i sträcka, så är det det enda jag har att gå på, rätt eller fel.

Det är väl rätt, men det är ju så mkt som spelar in. Lutning, underlag m.m. Tycker det är mer rättvisande med tid...

Brukar köra lite udda saker som en backe på 3km jag har. Bra lång och brant. Upp,ner, upp,ner, upp,ner. Mest för att det är så skönt att springa uppför 🙂

De flesta pass är väl angivna med både tid och sträcka, och då är det ju totaltiden (tiden både uppför och utför) som menas. Då är det väl märkligt om sträckan enbart skulle vara den uppför, eller?

"Mest för att det är så skönt att springa uppför"

hehe like the spirit
kärnan som definierar skillnaden på motionären och elit

OT flåt...men jag blev så inspirerad av uttrycket

12