Quote from Guest on 1 September 2013, 22:08Ibland så kör jag ett distanspass med några träningskompisar. Nu vill jag lägga till lite backträning, i samband med dessa pass. Ska jag då köra dom före eller efter distansträningen? Eller spelar det ingen roll?
Ibland så kör jag ett distanspass med några träningskompisar. Nu vill jag lägga till lite backträning, i samband med dessa pass. Ska jag då köra dom före eller efter distansträningen? Eller spelar det ingen roll?
Quote from Funbeat user on 1 September 2013, 22:18En del forskare har ju sagt att det är extremt givande träning (men väldigt mentalt jobbigt) att köra hårt med tömda muskler. Om man pallar mentalt o håller sig från skador är det kanske rätt väg?.
En del forskare har ju sagt att det är extremt givande träning (men väldigt mentalt jobbigt) att köra hårt med tömda muskler. Om man pallar mentalt o håller sig från skador är det kanske rätt väg?.
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 06:47Om du orkar hänga med dina kompisar efter ett hårt backpass så börja med backen. Så skulle jag ha gjort. Men - då får det ju inte vara så att du håller igen på backlöpningen för då är den ju lite bortkastad. Kör hårt och lägg in 10 minuters vila innan dis
Om du orkar hänga med dina kompisar efter ett hårt backpass så börja med backen. Så skulle jag ha gjort. Men - då får det ju inte vara så att du håller igen på backlöpningen för då är den ju lite bortkastad. Kör hårt och lägg in 10 minuters vila innan dis
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 09:49Tack för svaren, men blev jag klokare av dom? 🙂 Får testa båda varianterna. Eller så delar upp backarna. Kör några före distansen och några efter!
Tack för svaren, men blev jag klokare av dom? 🙂 Får testa båda varianterna. Eller så delar upp backarna. Kör några före distansen och några efter!
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 09:52Ett alternativ är att köra 40-50 backar upp och ner. Får du lite distansträning också. 😉
Ett alternativ är att köra 40-50 backar upp och ner. Får du lite distansträning också. 😉
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 12:43Eller kör ett backigt distanspass. 🙂
Eller kör ett backigt distanspass. 🙂
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 14:12Jag skulle köra det tuffaste passet sist. Men det är jag det.
-lätt jogg- tunga vikter
- lätta vikter- krävande löppassDet skull jag översätta till Distanspass - backträning.
Vänligen
P.
Jag skulle köra det tuffaste passet sist. Men det är jag det.
-lätt jogg- tunga vikter
- lätta vikter- krävande löppass
Det skull jag översätta till Distanspass - backträning.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 15:52Börja med uppvärmning och sedan backe och därefter distans. Anledningen är att du vill få ut mycket av backpasset och dina explosiva muskler, du kan köra distans efter men får kanske köra några sekunder långsammare per km än vanligt.
Kör du efteråt så f
Börja med uppvärmning och sedan backe och därefter distans. Anledningen är att du vill få ut mycket av backpasset och dina explosiva muskler, du kan köra distans efter men får kanske köra några sekunder långsammare per km än vanligt.
Kör du efteråt så f
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 22:53"Kör du efteråt så finns troligen en större skaderisk när du tröttat ut dina segare muskler och helt plötsligt ska utsätta dem för snabb explosiv löpning i backe."
Intressant tanke, men jag ser inte det som en stor risk. I princip varje lopp slutar ju så
"Kör du efteråt så finns troligen en större skaderisk när du tröttat ut dina segare muskler och helt plötsligt ska utsätta dem för snabb explosiv löpning i backe."
Intressant tanke, men jag ser inte det som en stor risk. I princip varje lopp slutar ju så
Quote from Funbeat user on 2 September 2013, 23:05Tack för fina tips om backträning. Det enklaste sättet är ju att springa distanspasset i kuperad terräng, men tyvärr så styr jag inte över hur det ser ut.
Men jag ska testa båda varianterna, före och efter, och se vilket som känns bäst.
Tack för fina tips om backträning. Det enklaste sättet är ju att springa distanspasset i kuperad terräng, men tyvärr så styr jag inte över hur det ser ut.
Men jag ska testa båda varianterna, före och efter, och se vilket som känns bäst.