Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Vid distanspass på cykeln så händer det att jag lägger in små korta tempoökningar. Dessa kan komma på given distans t.ex. sista 500-1000 m ( ca 1-2 minuter) i varje mil eller efter banprofil. Det finns naturligtvis en massa olika varianter på när och hur

Självklart är spurt en stor påfrestning också, därför man gör det på slutet, oftast ej i backe och kanske endast de sista hundra metrarna eller så. Sällan det är spurt upp för en brant backe.

Min mening var just att ett backpass kanske inte är rätt att k

Som P nämner, fartlek är bra att blanda in!

Norseman avslutas med en liten backe de sista 17 km...då har man i och för sig badat och cyklat en stund innan joggingen men en variant från verkligheten

Det beror kanske på vad backträningen syftar till.

Explosivitet - innan.
Löpform/teknik - innan.
Förberedelse för kuperade långa lopp - efter (för att simulera känslan av att hantera branterna med trötta muskler)

Det är ofta lättare att resonera kring t

"Det beror kanske på vad backträningen syftar till."

Mål och syfte. Det bör man ha klart för sig innan passet. Varför gör jag detta?

Att bara springa upp och ner för en backe eller långt som FN utan att veta varför. Ja de känns väl sådär. Sen behöver de

Eller så lämnar man kontroll- och planeringsbehovet hemna och tränar det man känner för just då.

(t+) Magnus.

"Eller så lämnar man kontroll- och planeringsbehovet hemna och tränar det man känner för just då."

Magnus, varför skulle man göra det?

Vänligen

P.

Anledningen till att jag vill träna lite backe är att jag ska springa Lidingöloppet. Visserligen bara sista milen, men ändå. Känner att det inte "biter" riktigt i uppförsbackarna.

12