Quote from Guest on 9 January 2009, 13:21Jag har en dotter som snart fyller 12 år. Hon springer 1-2 gånger i veckan. Det brukar bli 3-4 km varje gång. Sällan maxar hon. Sakta men säkert har hon ökat distansen på de barntävlingar hon ställt upp i från att ha börjat med de som är under 1 km till a
Jag har en dotter som snart fyller 12 år. Hon springer 1-2 gånger i veckan. Det brukar bli 3-4 km varje gång. Sällan maxar hon. Sakta men säkert har hon ökat distansen på de barntävlingar hon ställt upp i från att ha börjat med de som är under 1 km till a
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 13:31Låt henne träna precis så mycket hon vill själv. Barn orkar mycket mer än vi tror. Min yngsta grabb tränade hockey och det var riktigt hård träning. Det enda viktiga är att det ska vara roligt.
Låt henne träna precis så mycket hon vill själv. Barn orkar mycket mer än vi tror. Min yngsta grabb tränade hockey och det var riktigt hård träning. Det enda viktiga är att det ska vara roligt.
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 13:38Mina erfarenheter av löpning är väldigt begränsade men jag trodde nog att det skulle vara ok även för barn att lägga in kvalitetsträning. De som spelar tex fotboll i en förening med ambitioner på att få fram riktigt bra spelare kör ju tidvis rätt hård och
Mina erfarenheter av löpning är väldigt begränsade men jag trodde nog att det skulle vara ok även för barn att lägga in kvalitetsträning. De som spelar tex fotboll i en förening med ambitioner på att få fram riktigt bra spelare kör ju tidvis rätt hård och
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 13:49Ja, tror också det är helt OK med kvalitetsträning för barn. Man ska bara komma ihåg att det är viktigare för dem att ha roligt än för oss som kan motivera oss på andra sätt.
(Stödjer mitt resonemang på att jag har tränat barn i 17 år i judo)
Ja, tror också det är helt OK med kvalitetsträning för barn. Man ska bara komma ihåg att det är viktigare för dem att ha roligt än för oss som kan motivera oss på andra sätt.
(Stödjer mitt resonemang på att jag har tränat barn i 17 år i judo)
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 13:54Lägg in backe o terräng som intervall och låt tiden ha sin gång med vad hon vill.
Lägg in backe o terräng som intervall och låt tiden ha sin gång med vad hon vill.
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 14:08Vielen dank David. Dina råd är alltid värdefulla.
Vielen dank David. Dina råd är alltid värdefulla.
Quote from mårten jansson on 9 January 2009, 14:19Nu vet jag ju inte mycket om hur barn bör träna men jag kan tänka mig att intervaller kan bli fartlek istället och därmed bli lite lekfullare, det kanske uppfattas som roligare.
Nu vet jag ju inte mycket om hur barn bör träna men jag kan tänka mig att intervaller kan bli fartlek istället och därmed bli lite lekfullare, det kanske uppfattas som roligare.
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 14:26Ja, kanske. Det kan vara så att hon uppskattar intervaller bättre eftersom hon helst vill springa ensam och gärna vill veta innan hur långt hon ska springa och om hon ska dra på eller inte.
Jag ska höra med henne om hon kan tänka sig sällskap ibland ann
Ja, kanske. Det kan vara så att hon uppskattar intervaller bättre eftersom hon helst vill springa ensam och gärna vill veta innan hur långt hon ska springa och om hon ska dra på eller inte.
Jag ska höra med henne om hon kan tänka sig sällskap ibland ann
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 14:29Bättre att få henne att trycka på uppför i mer kuperad terräng och därigenom förbättra hennes självförtroende o självkännedom.
Bättre att få henne att trycka på uppför i mer kuperad terräng och därigenom förbättra hennes självförtroende o självkännedom.
Quote from Funbeat user on 9 January 2009, 14:33Har det betydelse om det är asfalt eller i skogen? Vi bor några km från skogen så dit får vi cykla med henne. Springer hon hemifrån så är det asfalt som gäller. Det går att hitta kuperade slingor både hemmavid och i skogen.
Har det betydelse om det är asfalt eller i skogen? Vi bor några km från skogen så dit får vi cykla med henne. Springer hon hemifrån så är det asfalt som gäller. Det går att hitta kuperade slingor både hemmavid och i skogen.