Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBasträning à la Lore of running
You need to log in to create posts and topics.

12

Annica: Absolut, Lydiard pratar ju om varierad intensitet hela tiden, inte bara nöta distans i slötempo. I det "riktiga" Lydiardupplägget finns inget som kan kallas LSD formellt men han säger hela tiden att utöver de snabba aeroba passen så bör man jogga

Hela grejen med att köra mer mängd under lång tid är att det betalar igen sig något enormt efter ett tag (ett flertal år), jämfört med att köra intensivt och låg mängd hela tiden. Det är dock få som är tålmodiga nog att klara av det upplägget. En var Lass

Det ena utesluter väl inte det andra?! Själv är jag i mängdökningsfas nu och ligger samtidigt på 4st fartpass i veckan.

Jo, det ena utesluter det andra, om vi talar om strikt periodiserad träning á la Lydiard. Faktiskt.

Ok, då var det uteslutet för dig, men inte för mig... 🙂 Den periodisering jag tillämpar innehåller fartpass även under vintern, fast mer fokus på tröskel och mindre spikskor och mjölksyra.

Markus, om du skiter i att gå över ditt tröskelvärde helt så är det precis det som Lydiard förespråkar. Som sagt, passen ska gå i olika hastighet, allt mellan lagom och bekvämt och så pass fort att du ligger och nosar på mjölksyratröskeln. Att han sedan p

Nja, jag riktar bara "mer fokus" mot tröskel och "mindre fokus" mot spikskor och riktigt hög fart. Att helt utesluta mjölksyra i ett halvår är jag inte i närheten av. T.ex. lär jag få mjölksyra på de ~20-30st lopp som avverkas under vinterhalvåret. Därtil

Fast nu när jag tänker på det, så hade faktiskt Lydiard ett sk Race-week/non-Race-week schema för de som ville tävla året om och inte siktade in sig på formtoppning en eller två gånger om året. Det schemat såg ut så här:

Non race week

Mon: 3x1500 or 6x8

Är det definitivt fastslaget huruvida "mjölksyra" eroderar den aeroba kapaciteten?

Lars. Det finns lite info om detta här:

http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=269985&page=3

Citerar ett inlägg:

"You asked if I would elaborate on the notion that lactic acid training ruins economy.

Economy, as Jack Daniels, expert, will t

12