Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehöver backträning
You need to log in to create posts and topics.

12

Tappar alltid när det går uppför (men tar igen det mesta nerför). Är inte så nöjd med att jag är dålig på detta. Måste nu ta tag i det. Men frågan är hur jag får in detta i min träning. Kan jag köra 2 pass backintervaller/vecka (lång + kort?) eller har ni

Tappar jämfört med snittfart gör alla. Tappar du jämfört med andra?

Detsamma gäller mig. I mitt fall är huvudorsaken kroppsmassa. Tung kropp är jobbig att lyfta upp, men man lider inte lika mycket av det på platten och utför.

För mig var det väldigt tydligt på LL för några år sedan. Små lätta damer som gled förbi medan m

Vad jag har hört ska man inte träna backintervall för ofta, eftersom det är slitsamt för kroppen. Jag försöker få in ett backintervall varannan vecka, övriga veckor ett "vanligt" intervallpass. Detta kombinerar jag med vanlig jogging/löpning och ett löpsk

Ryktesvägen har jag hört att man ska springa fort uppför, alltså just intervaller, för att få det lite mer skonsamt. Har av denna anledning börjat med kort backe och har nu under progression genomfört tre pass under tre veckor utan nån skada.

Leta upp en backig runda så får man ju träning på både upp och ned. Plus mindre specifik belastning.

Tillhör dessa som haft "lätt" upp men ett helsike ned.
Grattis Magnus till utförsförmågan. 🙂

Ja, det ringer en klocka där! Och jag brukar springa fort (så fort det nu blir..) uppför och oftast gå/småjogga nedför.

Om du börjar lite piano (det är svårt jag vet) så är det inget hinder att springa två pass i veckan. Finns exempel på betydligt högre frekvens. I alla fall ett exempel.

Jag har den stora förmånen att bo i backiga Borås. Här har jag hittat en backig runda som jag kör mina distanspass i. Då får jag backträningen så att säga gratis - både uppför och nerför. Personligen tycker jag att nerförsbackar är jobbigare än uppför - d

Det intressanta är att du är orienterare. Du borde därav ha överdimensionerade framlår-/sätesmuskulatur. Känner du skillnad på JÄTTE brant och "LAGOM" brant? Det förstnämnda bör du vara bra på tycker jag!

2 backpass i veckan är la minimum? 😉

Jag tyc

12