Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Skall springa farttest ikväll kl 17 ungefär. Åt lunch som vanligt strax efter 11. Brukar käka efter träningen, men om jag kör ett pass där jag vill mäta min prestation(tex tävling), så tar jag ofta en macka eller något på eftermiddagen ca 2-3 timmar innan

Själv skulle jag föredra att få i mig något innan ett sådant pass. Känns som om kroppen annars går på sparkrafter. Men det är min spontana reaktion.

Man ska väll alltid äta ungefär var tredje timme.

Nej det "ska" man inte.

Det kanske man inte "ska" - men det är många som tycker att det fungerar väldigt bra. Känns det bra för dig så ta en macka eller något annat mellanmål ett par timmar innan!

Själv tar jag gärna ett mellanmål (ofta en banan och en yoghurt) på eftermiddagen om jag ska träna innan kvällsmat.
Vet med mig att jag blir väldigt grinig annars och det brukar gå ut över träningen (för att inte tala om eventuella träningskompisar...)

Som sagt, var tredje timme gäller om man vill hålla blodsockret på en bra nivå. Annars blir man lätt grinig och tränar sämre, osv. Stor risk för att man småäter och andra dumma saker som inte är så hälsosamma, dessutom.

Större effekt å större effekt....jag käkar en fet frulla ca 07.00 å sen käkar jag en äfvenledes fet middag kl 19.00 - 23.00....å nästan inkentinken emellan...Funkar bra för mig efter 26 år med en Morbus Crohn....frugan vill ha lite annat mellan dessa tid

Hur gick det Magnus?

F ö så, det där med att man ska äta var tredje timme för att hålla blodsockret i schack är en myt, stor som hela jordklotet.

Kroppen balanserar blodsockret väldigt bra hos en frisk människa genom olika typer av hormonpåslag, och det

Är inte att äta var tredje timme just att småäta?

Sylvia, jotack det gick väldigt bra! Sprang antagligen mina snabbaste 5km någonsin. 🙂

Käkade lunch kl 11-11.30 (ingen frukost idag), sen så blev det grekiskt bjudfika kl 14 med "halva" där jag var arti

12