Quote from Guest on 25 July 2010, 12:25Slutade röka för en månad sen (jippii) och började springa lite för att förbättra kondition. Målet var att klara en mil och har nu klarat det ett par gånger på en tid på runt 1,05. Är jättenöjd med mig själv men vill nu springa två mil. Hur ska jag lägga
Slutade röka för en månad sen (jippii) och började springa lite för att förbättra kondition. Målet var att klara en mil och har nu klarat det ett par gånger på en tid på runt 1,05. Är jättenöjd med mig själv men vill nu springa två mil. Hur ska jag lägga
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 12:35Du skulle kunna följa ett träningsprogram för en halvmara kanske? T.ex något av dessa; http://www.marathon.se//news/home_halvmarathon.cfm
Du kan ju hoppa in i programmet där du själv känner att du befinner dig!
Du skulle kunna följa ett träningsprogram för en halvmara kanske? T.ex något av dessa; http://www.marathon.se//news/home_halvmarathon.cfm
Du kan ju hoppa in i programmet där du själv känner att du befinner dig!
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 13:42Mitt stalltips är att göra en rejäl temposänkning och helt enkelt köra distansen, eventuellt med någon gåvila om det förekommer backar som blir jobbiga. Om milen känns bra och inte så farlig borde du med en temposänkning kunna öka till 15 km och sedan trä
Mitt stalltips är att göra en rejäl temposänkning och helt enkelt köra distansen, eventuellt med någon gåvila om det förekommer backar som blir jobbiga. Om milen känns bra och inte så farlig borde du med en temposänkning kunna öka till 15 km och sedan trä
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 13:48Känns det alltså att det ändå finns en hel del krafter kvar efter 10km(?), öka till 12-13 km i samma tempo. I början känns det segt på den del som överstiger 10km, men samtidigt blir du nöjd över att du har kommit längre. Efter ett par ggr känns det likad
Känns det alltså att det ändå finns en hel del krafter kvar efter 10km(?), öka till 12-13 km i samma tempo. I början känns det segt på den del som överstiger 10km, men samtidigt blir du nöjd över att du har kommit längre. Efter ett par ggr känns det likad
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 16:13Om du kör med pulsklocka sänk tempot till runt 130 s/min och ligg där och bara känn benen flyta fram. Jag kan också rekommendera dig att köra intrevall träning för att träna pulsen. Lägg in fartlekar i den träning och gör distansträningen roligare. Sätt u
Om du kör med pulsklocka sänk tempot till runt 130 s/min och ligg där och bara känn benen flyta fram. Jag kan också rekommendera dig att köra intrevall träning för att träna pulsen. Lägg in fartlekar i den träning och gör distansträningen roligare. Sätt u
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 22:01Oj, 130 bpm finns inte för jogging i min värld, det absolut lättaste jag öht kan jogga på är runt 145 bpm men då får jag promenera uppförsluten och annars ligger komforttempot ligger 150 bpm. Men då har jag ju bara hållat på i 15 månader från helt otränad
Oj, 130 bpm finns inte för jogging i min värld, det absolut lättaste jag öht kan jogga på är runt 145 bpm men då får jag promenera uppförsluten och annars ligger komforttempot ligger 150 bpm. Men då har jag ju bara hållat på i 15 månader från helt otränad
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 22:15Pulsen är väldigt individuell. 145 slag för någon är lätt jogg, för någon annan kan det vara maxpuls.
Det går inte bara att rekommendera ett absolut pulsslag, möjligen en procent av maxpuls, men då måste man veta sin maxpuls (genom att faktiskt mäta den,
Pulsen är väldigt individuell. 145 slag för någon är lätt jogg, för någon annan kan det vara maxpuls.
Det går inte bara att rekommendera ett absolut pulsslag, möjligen en procent av maxpuls, men då måste man veta sin maxpuls (genom att faktiskt mäta den,
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 22:50Jag har skattat min genom att pressa mig ganska hårt utan risk för skador och sedan addera ca 10-15 slag till den och gör om det ibland så det duger för den nivå jag tränar på just nu.
Är inte riktigt människa till att verkligen palla ett maxpulstest jus
Jag har skattat min genom att pressa mig ganska hårt utan risk för skador och sedan addera ca 10-15 slag till den och gör om det ibland så det duger för den nivå jag tränar på just nu.
Är inte riktigt människa till att verkligen palla ett maxpulstest jus
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 22:56Anders, det tror jag är betydligt bättre än att uppskatta efter formel i alla fall.
När du till slut gör ett riktigt test vet du hur nära din uppskattning låg, det kan vara en kul koll.
Du kan göra ett annat ganska enkelt test för att uppskatta maxpulse
Anders, det tror jag är betydligt bättre än att uppskatta efter formel i alla fall.
När du till slut gör ett riktigt test vet du hur nära din uppskattning låg, det kan vara en kul koll.
Du kan göra ett annat ganska enkelt test för att uppskatta maxpulse
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 23:44Vid 150 är joggingen en bris.
Vid 155 är det bättre fart men fortfarande komfortabelt.
Vid 160 är det jobbigare, hela meningar får då inte vara för långa
Vid 165 är andningen rytmiskt präglad av fotisättningen och fokus krävs
Vid 170 är mjölksyran snabbt
Vid 150 är joggingen en bris.
Vid 155 är det bättre fart men fortfarande komfortabelt.
Vid 160 är det jobbigare, hela meningar får då inte vara för långa
Vid 165 är andningen rytmiskt präglad av fotisättningen och fokus krävs
Vid 170 är mjölksyran snabbt