Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBenen sjunker med dolmen. Hur är …
You need to log in to create posts and topics.

Har testat med flytdolme mellan benen för att kunna koncentrerar mig på armtagen och andning vid crawl. När jag ligger helt stilla och flyter med dolmen så ligger jag rak och fin som en fura, men när jag sedan lägger på armdriften så sjunker benen. Hur är

Kan det vara så att du trycker armarna för mycket nedåt för att lyfta huvud och överkropp? Då kommer sjunken som ett brev på posten.

Intressant! Ja, så kan det vara. Jag riktar nog armkratften fel, åtminstonne initialt.
...eller ja jag gör nog tio fel till under armgångens rörelse... men här är nog ett av dem stora på spåren.

Tror det är ganska vanligt bland nybörjare. Jag är en själv, bara crawlat i 5 år typ 🙂
Man vill ju försäkra sig om att kunna andas och har man ingen bra balans häver man sig uppåt med armarna istället för att vrida ordentligt.

Brukar tänka mig kroppen

ja och detta borde också förklara att jag blir så trött om kroppen ligger fel i vattnet.

Här under har du ett litet klipp på hur ett "catch" ser ut hos duktiga simmare. Hög armbåge under vattnet och du ser hur simmarna i klippet inte pressar vattnet neråt mot botten, utan böjer armbågen tidigt för att pressa vattnet bakåt, på så vis får du en

Johan>>, tack, ja, att böja armen så har man sagt till mig men jag har nog inte fått in den rörelsen rätt som det verkar för det är så mycket annat att få till så jag har nog inte jobbat så mycket på det, är jag rädd. Nu inser jag ju att denna rörelse är

(t+)

Här är ytterligare några klipp som är helt ok...

Kan du bortse från vad mannen har på sig och lyssnar på vad han säger, så är detta klipp superbra!

Bra länkar! (tur du varnade för all fånig plojrekvesita han körde med). En del av balansen är alltså att man aktivt pressar ned framkoppen? Även att ryggmuskulaturen aktiveras så flyttas tyngdpunkten rätt?

Kan jag ha för svaga ryggmuskler som gör att ja

Det är inget fel på din rygg eller liknande. Det är helt och hållet ett balansproblem. Som jag ser det bör du fokusera på att lära dig att uppnå balans i vattnet. Övningar som stålmannen etc. är bra. Du måste bli lång i vattnet. Och som Johan säger, om du