Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenhinnor - hjälp!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har sprungit på ganska bra hela vintern och våren utan problem, och helt plötsligt, en vecka innan GV, har jag fått tok-ont i benhinnorna (tror jag att det är). Det molvärker på insidan av skenbenet oavsett om jag springer, går eller vilar. Hela vägen

Vilar i 6-8 veckor !!!!

Har du nyss bytt skor? Har du börjat träna på nytt underlag? Ha du börjat träna på nytt sätt eller ny idrott sista tiden?
Om något av dessa stämmer, återgå till gammal rutin.

Sök annars på Internet eller här på forumet, bör finnas mycket information om b

Nej på alla frågor.

Visst kan man hitta information om allt på internet. Det är ju bara att googla på benhinneinflammation, men varför inte fråga folk som vet. Detta forum är ju ett under av erfarenhet och kunskap. Det var därför jag ställde frågan här..

Jag har en kompis som höll på mycket med gymnastik och i hennes trupp hade de mycket problem med benhinnorna. Deras tränare gav dem därför övningar som tydligen hjälpte:
- Gå på hälarna med raka ben.
- Gå på tå (eller göra tåhävningar).
- Stretcha framsid

Mitt svar från en annan tråd...

---------
Jag fick, precis som många många andra benhinneinflammation när jag började komma upp i 4 mil i veckan. Det som krävs för att bli av med en benhinneinflammation är enligt mig diciplin och tålamod, svårt nog kan j

Själv var jag på återbesök hos sjukgymnasten idag och har fått diagnosen benhinneinflammation. Jag har dock inte särskilt ont av det just nu eftersom jag tog ett par veckors löpvila när det var som värst och sedan bara har sprungit ca 3km tre gånger den s

rörlighetsträning + lång uppvärmning funkar för mig.

Klassiskt brukar vara att man har dåliga skor som inte är anpassade för underlaget. Eller så är skorna för gamla. Max 2 år brukar vara en bra regel oavsett om du använt skorna mycket eller lite. Får du samma bekymmer om du springer på ett elljusspår (mjuk

Jag har också haft vissa problem med benhinnorna. Det känns fortfarande och har så gjort under en längre tid men inte värre än att jag kan springa. I mitt fall har följande hjälpt:

* Ordentlig stretchning av vaderna efter varje pass. Var noga med att str