Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenhinnor - hjälp!
You need to log in to create posts and topics.

är du säker på att det är benhinnorna? Jag trodde att jag hade benhinneinflammation men efter undersökning visade det sig att det var begynnande stressfraktur.

Om du klämmer på det onda, är det på just en specifik punkt (på benet) eller är det på en stör

Jag lånar tråden lite..

I mitt fall så är det en punkt som värker. Ca 10 cm från fotknölen. Fraktur eller inflamation?

fraktur. Du borde få det kollat.

Tack för alla tips!

Nej, jag är inte säker på att det är benhinnorna och hoppas att det är något mindre dramatiskt - kanske träningsvärk...? Fast det ilar och strålar smärta nedifrån fotknölen och uppåt på en ganska lång sträcka längs skenbenet.

Jag jog

Raderat eftersom läste slarvigt, och svarade därefter

Stressfraktur diagnosticerar man mha perkussion (eller slätröntgen edit: skelettscint.) och inte genom att klämma på en specifik punkt. Åtminstone en stressfraktur som är "färsk" vilket din skulle kunna vara. Kontentan är dock densamma - gå och få det und

Hur får man en stressfraktur?
Har också ett smärtande område, som inte riktigt vill ge med sig. Det går från den inre fotknölen och uppåt på insidan av benet. Har stretchat, smort med liniment och zonsalva, masserat, (halv-)vilat etc, etc, men inte rikti

Jonas H

Vad menar du när du skriver "Ömmar det så är det positivt för benhinnorna, likaså om det känns som trubbigt månlandsskap under fingrarna."? Är det bra för benhinnorna att man drar? Är det ett sätt att veta om det är benhinneinflammation?

En fr

stressfraktur =längre tids överbelastning.

Mot benhinneinflammation så är det inte säkert att salvor hjälper, framförallt inte om orsaksmekanismen är skor, underlag, dålig rörlighet i fotleden mm. Börja med att titta på om skorna är rätt för dig, resten

Ok, då lutar det åt en stressfraktur.... 🙁

Traditionell benhinneinflammation (då smärtan sitter på framsidan av benet) har jag haft ganska många gånger (eller åtminstonde begynnande), och det vet jag hur det känns, och hur jag får bort det. Den smärta