Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenhinnor eller träningsvärk?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag sprang årets första lite längre runda på asfalt i måndags och känner efter det smärta i benhinnorna.. Detta har gradvist släppt men jag kan idag, 4 dagar senare, fortfarande ana att det gör ont vid ansträngning.

Frågar är hur jag kan utesluta att det

Jag har vid något enstaka tillfälle fått lite värk där, det är väl musklerna som håller i foten det handlar om?

Träna, om det inte känns så mycket så att det bara blir tråkigt och jobbigt Cykla/simma?

Åh tack för svaret, vill ju så gärna fortsätta löpa men blev osäker på om jag skulle våga.. 🙂
Mina fötter är väldigt flexibla och kan böjas frammåt/nedåt ganska rejält, det kanske är en anledning till att muskeln ömmar då jag springer eftersom den får

Benhinneinflammation kan också göra ont på framsidan eller t.o.m. på utsidan av skenbenet. Det beror på vilka muskler kring skenbenet belastas mest. Oftas är man starkare i bakre muskulaturen ock då ska man träna upp främre muskulaturen. Du kan prova att

Det är förmodligen löparskor med just "bra dämpning" som ger TS ont i benhinnorna.

Hm ok, då kan det alltså vara benhinnorna trots allt.. Jag anser inte att det blev en för stor ökning från tidigare rundor, kanske just 5 km längre (sprang ca 8km).. Skorna är 1 år gamla och utprovade på Löplabbet så jag vill iallafall tro att dem är bra.

Charlotta: Om jag får vara så fräck att jag gissar vad Peter menar så handlar det om att det finns ett samband mellan översteg och hälisättning vid löpning och "bra" löparskor. Eftersom hälen är så pass uppbyggd så är det enklast att sätta i den först vil

Ja det kan mycket väl vara så han menar, tack Olle!
När vi ändå berör ämnet, bör man försöka sig på att ändra löpsteget så att man sätter i framfoten först? Jag har sett flera på senaste tiden som springer på det sätten men kan inte riktigt förstå poängen

Min personliga åsikt är att du kan strunta i hur du sätter i foten, isättningen är en konsekvens av att du gör allt "rätt" med resten av kroppen. Det viktiga är hållningen och var du sätter ner foten i förhållande till kroppen. Hållningen ska som sagt var

Tror knappast det är benhinneproblem. Snarare kraftig träningsvärk, det var ju ditt första riktiga löppass i år. Såg i kalendern att du innan bara sprungit löpband och uppvärmning innan inne-fotbollen tidigare i år. Sprang du i samma skor på dom passen?

12