Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenhinnorna, ont. hjälp!
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har just börjat springa lite för året. har hunnit 4 ggr a 5-6km. Direkt så fick jag nu ont i vadernas framsidor, benhinnorna? Alla mina tidigare försök att komma igång med löpning har slutat på samma sätt...
Hjälp!! Köpte ok skor förra året, hann bar

Kör lugnare i början och öka sakta. 5-6 km är rätt långt för en nybörjare som precis börjat springa.

Minska avståndet tror jag är en bra idé, samt försök hitta lite snällare underlag (det är väl kanske fortfarande isigt i skogarna, men inte för mycket asfalt om det nu är det du springer på)

Detta inlägg förutsätter att ditt problem verkligen härrör från benhinnorna (och inte t.ex. tibialis anterior).

Smörj de utsatta ställena grundligt enligt ordination med Orudis 2,5% gel (receptbelagd).
Stretcha framsidan av skenbenen grundligt cirka vara

Ibland kan "benhinneproblem" komma från att löparen snörat skorna för löst.

Ja Lars. Samtidigt skall man även vara observant på att inte snöra skorna _för_ hårt. Usch, allt blir bara komplicerat 😀

Kan det inte vara att man flekterar upp tårna i löpsteget och på så sätt överanstränger framsidan av underbenet? (dvs hällandning)

har precis samma problem. iår har jag tränat löpning väldigt strikt efter plan. Det är så lätt att ta i lite för mycket å sen är benhinnorna paj halva säsongen.

Jag är nu inne på min 3e säsong för att komma igång med löpningen ordentligt. och hittills ha

Jag hade precis samma bekymmer förr om åren. Håll dig borta från asfalt, öka sträckan du springer långsamt, stretcha. Och prova löpskolning, tex dessa övningar:
http://www.marathon.se/tr%C3%A4ning/bra-%C3%B6vningar-f%C3%B6r-l%C3%B6pskolning
Jag är fullstä

Hade kraftiga benhinneproblem när jag drog igång med löpning, detta är mina två mirakelmedeciner:

1)om du känner mellan smallbenet och vaden så bör du, om du har benhinneinflammation känna att det är klumpigt. börja med mjuk massage i detta område för

12