Quote from Guest on 10 September 2012, 19:19Hej. Behöver lite hjälp här och hitta vad det är för fel på mina ben. Är van löpare och springer i regel några mil i veckan och nu är konditionen och viljan på topp. Dock har jag fått alla möjliga problem i benen och knän helt plötsligt, olika varje gång
Hej. Behöver lite hjälp här och hitta vad det är för fel på mina ben. Är van löpare och springer i regel några mil i veckan och nu är konditionen och viljan på topp. Dock har jag fått alla möjliga problem i benen och knän helt plötsligt, olika varje gång
Quote from Funbeat user on 10 September 2012, 19:29Kolla dom skorna du använder till vardags också! Det brukar kunna lösa problem som man inte vet vart dom kommer ifrån!
Kolla dom skorna du använder till vardags också! Det brukar kunna lösa problem som man inte vet vart dom kommer ifrån!
Quote from Funbeat user on 10 September 2012, 19:32Spontant skulle jag, som lekman och en ytterst amatörmässig sådan, säga stretcha. Mycket sägs komma från felställningar i höften pga otillfredställande stretch. All den djupa muskulatur som kan vara så svår att komma åt. Men vad vet jag...
Spontant skulle jag, som lekman och en ytterst amatörmässig sådan, säga stretcha. Mycket sägs komma från felställningar i höften pga otillfredställande stretch. All den djupa muskulatur som kan vara så svår att komma åt. Men vad vet jag...
Quote from Funbeat user on 10 September 2012, 19:53Styrketräning med hög-reps set och stretching.
1. Enbensknäböj utan vikt 1x30/ben.
2. Enbens höftlyft utan vikt 1x20/ben.
3. Vadhävningar utan vikt 1x100.
4. Helkroppslyft 1x20.
5. Sit-ups med klapp 1x20.
6. Stretch mage, baklår, framsida lår, vader.
Styrketräning med hög-reps set och stretching.
1. Enbensknäböj utan vikt 1x30/ben.
2. Enbens höftlyft utan vikt 1x20/ben.
3. Vadhävningar utan vikt 1x100.
4. Helkroppslyft 1x20.
5. Sit-ups med klapp 1x20.
6. Stretch mage, baklår, framsida lår, vader.
Quote from Funbeat user on 10 September 2012, 20:33Magnesiumbrist skulle mina läkare säga...finns tuber med sånt i varenda ICA butik....kostar 30:- för en tub...Men då handlar det bara om KRAMPERNA...obs..?
Magnesiumbrist skulle mina läkare säga...finns tuber med sånt i varenda ICA butik....kostar 30:- för en tub...Men då handlar det bara om KRAMPERNA...obs..?
Quote from Catharina Brattlin on 10 September 2012, 20:43Hur många mil är "några mil"? Svårt att råda när man inte kan se Din träning.
Att Du skriver "Snälla, säg inte vila" säger mig att det är precis det Du behöver göra. Prova att träna alternativt en vecka och se om det hjälper.
Eller, ännu hellre, vila h
Hur många mil är "några mil"? Svårt att råda när man inte kan se Din träning.
Att Du skriver "Snälla, säg inte vila" säger mig att det är precis det Du behöver göra. Prova att träna alternativt en vecka och se om det hjälper.
Eller, ännu hellre, vila h
Quote from Funbeat user on 10 September 2012, 22:14Tusen tack för svaren, ni verkar kloka allihop. Jag tror Benny Nilsson pratar vettigt för jag vet själv att jag är otroligt dålig på att stretcha efter mina pass. Kanske skulle lägga in några långa stretchpass i veckan? Är det några speciella löpar-stretc
Tusen tack för svaren, ni verkar kloka allihop. Jag tror Benny Nilsson pratar vettigt för jag vet själv att jag är otroligt dålig på att stretcha efter mina pass. Kanske skulle lägga in några långa stretchpass i veckan? Är det några speciella löpar-stretc
Quote from Elias Engqvist on 11 September 2012, 01:29Stretcha gör varken till eller ifrån - Lyssna på Sylvia istället men det är klart att du kan kombinera det men då vet du inte vilket som hjälpte!
Stretcha gör varken till eller ifrån - Lyssna på Sylvia istället men det är klart att du kan kombinera det men då vet du inte vilket som hjälpte!
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 01:48Gå till en ortoped. En ortoped kan se om något hänt med dina fotvalv. Vanlig orsak till ont i rörelseapparaten. Bättre än att gissa.
Gå till en ortoped. En ortoped kan se om något hänt med dina fotvalv. Vanlig orsak till ont i rörelseapparaten. Bättre än att gissa.
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 06:50Underskatta inte detta med styrketräning. Man behöver det för att tåla träning, så Anders rekommendation ovan är mycket bra.
Förutom att problemet kan vara det vanliga med "för mycket", så undrar jag vilken stegfrekvens du har? Om du springer med alltför
Underskatta inte detta med styrketräning. Man behöver det för att tåla träning, så Anders rekommendation ovan är mycket bra.
Förutom att problemet kan vara det vanliga med "för mycket", så undrar jag vilken stegfrekvens du har? Om du springer med alltför