Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBesviken på milspåret
You need to log in to create posts and topics.

Sprang i går det markerade milspår i friluftsområdet där jag är uppväxt och som jag ofta har sprungit när jag var yngre.

I går sprang jag för första gången med GPS-klocka och spåret visade sig endast vara 9,6 km långt. Följdaktligen har jag aldrig varit

Går spåret i en skog? Det är inte alls säkert att din GPS-klocka mätt korrekt.

Sprang 2 km på löparbana igår med gps klocka på armen. Den visa 170 m fel. Visserligen fick den yttervarv men endå. Känns som de inte är att lita på fullt ut. Får hoppas att din diffa åt andra hållet:)

Så där är det för det mesta med motionsspår. De är avrundade till närmsta hela (eller ibland halva) kilometer. Ibland är de kortare och ibland är de längre.

Man bör alltså inte lita alltför mycket på gps-klockan när spåret går i en skog.
Jag ska springa det några gånger till i sommar, så får vi se om sträckan blir densamma.

Jo då, dagens GPS-klockor mäter rätt bra i skog. Problemet är snarare i riktig storstadsmiljö, typ Stockholms innerstad och speciellt under Slussen.

Men varför inte titta på kartbilden? Den brukar säga rätt mycket om mätningen. Sedan är det ju som Karin

HS: Är det LOKmilen så har jag sett många med noteringar runt 9,6 km. Jag har dock inte sprungit där själv med GPS.
Samtidigt springer man ju långsammare i terrängspår så man kan nog inte direkt överföra ett terrängspår av LOK-milskaraktär till ett 10 km

Jag tycker att det är lite konstigt tänkt. Ibland när jag tränar för tid, då jämför jag mina tider för en specifik bana. Det går ju ändå inte att jämföra olika banor, eftersom olika kupering och underlag gör att det skiljer även om tiden skulle vara densa

Min Garmin 305 brukar mäta (lite) för långt i stad och på landsväg, och (lite) för kort i skogen.

Anders S: Har samma erfarenhet som dig. Också Garmin 305.