Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBesviken på milspåret
You need to log in to create posts and topics.

Förutom med GPS brukar jag köra mina rundor med cykel också har en trippmätare på min MTB, annars kan man köpa ett Mäthjul ex. (http://www.jula.se/mathjul-161011).

Om skylten anger 10 km eller om det står 10.0km är stor skillnad i precision.
står det ba

Tyvärr säger nog inte den numeriska precisionen så mycket om precisionen vid mätningen.

Det har nog en hel del med att göra hur mycket Tiger-line man går i spåret också.

Milspåret i Rocklunda Västerås har jag åkt skidor i många gånger, och då brukar det bli ganska precis 10,0 km varje gång. Då åker man ju mitt i spåret mer eller mindre.

Magnus: Jag sprang samma lopp o fick 9,87 på min FR 410.
Har sen sprungit där och konsekvent har jag kortare på FR410 än vad kilometermarkeringen är

Petter: Intressant, frågan är hur mycket det diffar från gång till gång egentligen.
Att starta innan klockan synkat mot tillräckligt antal satelliter spelar nog störst roll. Ibland har man ju startat 50 meter under marken eller 100 meter upp i luften om m

Log brett, när jag läste rekommendationen om mäthjulet från Jula. Mäthjul av den konstruktionen har jag använt mycket vid Televerket & Telia för att mäta fram kablar, de är ofta behäftade med ett stort mätfel som inte går att justera bort.

Men om man tar

Angående Julas mäthjul, har jag mätt en viss sträcka på nominellt 250 meter två gånger med en skillnad på någon decimeter eller två. Så felmarginal i storleksordning en promille verkar vara en nedre gräns.

Däremot har jag inte kontrollerat mot någon nog

En sak är säker GPS klockor mäter alltid fel.
Så i princip är det helt meningslöst att ha någon GPS-klocka om det är sträcka man vill mäta.

Ja, vilket mätinstrument mäter inte fel?

Det är en fråga om önskad noggranhet och att veta instrumentets begränsningar.

Det jag ville kom fram till är att sträckan du får ut ur en GPS klocka är ett ganska grovt värde.
Ett fel på ca 300 meter på en mil motsvarar över 1 minut i tid (beroende på hur fort man springer naturligtvis).
I min värld är det för mycket för att man