Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBetydelse av längd och vikt?
You need to log in to create posts and topics.

12

Att (över)vikten har betydelse när det gäller att kapa tider har jag förstått, men hur är det med längden?

Blir ständigt frustrerad när jag hör (eller läser här) om folk som bara "sådär" gör bra tider, trots att de är ganska nya i det här med att springa

X kg övervikt är mer % övervikt för en kort person än en lång person.
Fortsätt kämpa så tror jag du kommer klara 30 min på 5 km (t+)

Vikten har stor betydelse, däremot har inte längden någon betydelse alls.

Livet är orättvist, bara att nöta på och fortsätta kapa tiderna så når du väl så småningom tider du är mer nöjd med. Potential finns ju, tittade på din träning summerat i diagram o

För mig känns det logiskt att längd skulle ha betydelse dock. Någon som är relevant mycket längre (säg 190) och som därmed troligtvis har längre ben än dig, behöver ju färre steg för att komma en given sträcka då hans enskilda steg är längre.

Detta borde

Är han längre så har han troligtvis mer att bära. Vad har antalet steg pga längre ben är väl varken bättre eller sämre. Stegen kan ta längre tid att ta oxå.

Det finns exempel på många korta långdistanslöpare av världsklass. Kenenisa Bekele är t.ex. bara 160 cm kort och Gebrselassie är inte många centimeter längre. På damsidan finns det Tirunesh Dibaba som är 155 cm och så finns det minst en japansk marathonlö

"färre steg = mindre ansträngning"

Inte nödvändigtvis korrekt.

Långa steg kräver kraftigare ifrånskjut. Även om man har styrkan i benmusklerna förbrukar kraftigare ifrånskjut mer energi, som fortfarande måste försörjas med syresatt blod från hjärtat. H

15 kilos övervikt säger du? Skulle vara intressant att veta vad du faktiskt väger. För med tanke på din längd låter ju femton kilo som ganska mycket övervikt och då låter ju dina tider ändå ganska bra. Men om du nu verkligen kämpar för att sänka dina tide

Tack för era reflektioner! Det känns bra att ibland få höra hur andra resonerar eller få sammanhang förklarade för sig av de som vet mer i ämnet; det är så lätt att snöa in i sina egna tankevindlingar!
På ett plan är det inte viktigt för mig att springa s

Jag tycker du springer på ganska bra för för ca 153/75. Du är kortare, tyngre och springer snabbare än min älskling...

12