Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBetydelse av längd och vikt?
You need to log in to create posts and topics.

12

Susanne: Mitt PB som ung o vältränad (18 år, stark, smidig o med bra kondis, 165 cm, 55 kg - det var tider det!) var 73 minuter på milen. Så du är ju RUSKIGT J**LA TOKDUKTIG!!! 🙂

Nuförtiden ramlar jag ihop i en hög efter 4 km... men jag är bra på att

Ja och angående steglängden så sägs det ju tom spara energi om man har högre kadens, dvs springa med korta snabba steg. Har du provat det?

Tack för berömet Maria! 🙂
Susse; Ja, jag reflekterade faktiskt över det så sent som på min runda igår! Kroppen "valde själv" korta steg, och jag noterade det och provade att ta ut steget lite mer, men föll snart tillbaka i korta. Så jag antar att det är

äh! nog kommer man runt milen på en timme. Även om man är överviktig. Själv har jag klarat den när jag hade lite hull.

Det gäller ju att ligga i och jogga de kortare sträckorna.
T.ex. jag spreng aldrig mil i lumpen när vi tränade kondition. Sen när vi

🙂 Tack Jonna!

Jonna, det beror ju lite på hur överviktig man är också. Jag har ca 35 kg för mycket, det är rätt jobbigt när det är uppförsbacke och förmodligen lite mer än att ha lite hull.

Milen tar för mig tar väl ungefär kanske 90 minuter just nu i det kuperade spå

I ett nummer i aktiv träning i år fanns en notis om viktens påverkan. I denna artikel sas att att före varje kilo du tappar gör du 3 sekunder snabbare per kilometer.

Det skulle betyda om man tappar 15 kilo skulle detta teoreriska resonemang ge 7 min och

Jag har gått ner 17kg sen i maj och kapat 8min på 8km´s rundan. Jag fortfarande en jätte som löpare med mina 2m och 130kg, men tiderna kryper nedåt för varje vecka.
Det är bara att kämpa på.

12