Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBillig karbon eller dyr alu?
You need to log in to create posts and topics.

Det börjar klia i köpmusklerna. Framåt vårkanten tänkte jag köpa mig en racer i 20-25000 kronorsklassen.
Frågan är; med liknande komponenter, och naturligtvis bra sittställning, vilket ska man satsa på? Är karbon alltid att föredra, eller finns det vinst

En bra aluminiumram är bättre än en dålig carbonram.

I ditt exempel var alu-ramen inte direkt prisvärd och columbusramen helt dålig ...

Hur ska man tänka då? Cervélo bygger väl rätt ok ramar om jag inte fått helt fel för mig? Finns det inga karboncyklar att få tag i inom den budget jag tänker mig? På vilket sätt är Columbus "rent dålig"?

Många frågor, men jag är helt novis. Kanske borde

Om du inte är så lång kanske denna funkar:
http://butik.alrikssonscykel.se/index.php?_a=viewProd&productId=363
Bra komponenter och hjul, låt dig inte avskräckas av tub, det är lätt.

Ja, Scott CR1 har jag tittat på också, den har fått en hel del rekommendationer, och finns väl att få tag i begagnad, om jag skulle vilja lägga mer pengar på hjul.
Min undran är mest hur man s a s väljer, hur man vet att man får en bra ram, kontra en som

Det räcker att det är förra årets färg/modell för att en cykel ska bli svårsåld.

CycelCitys Columbusramar verkar ha ett bra rykte.
Sällan någon som klagar på den konstruktionen.

"I ditt exempel var alu-ramen inte direkt prisvärd och columbusramen helt dålig ... "

Jag menade INTE att Columbusen var dålig (t+) Tvärt om, helt OK.

Sant. Tror t o m att den vid det här laget är två år gammal. Väntar jag till våren kanske han betalar mig för att jag ska ta den?

eller så hittar han någon som köper den.

@Nisse: Ah, då är jag med. Ska nog ta en tur till Lund så fort vägarna tinat upp tillräckligt för att det ska bli köp av då.

Ska se om jag kan få känna och klämma på en Focus nånstans i närheten också, köpte en Focushybrid i somras jag är löjligt nöjd m