Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBlåsor - behöver råd
You need to log in to create posts and topics.

Är i Frankrike en vecka och planerar att springa och cykla så mycket som det går... Började veckan med 19km nedförsbacke i Alperna och fick blåsor mellan två tår eftersom foten gled fram i skon.

Vad ska jag göra med blåsorna för att kunna springa igen sn

Jag brukar sticka hål på blåsor och se till att all lös hud är borta, sedan baddar jag med saltvatten och på med ett compeed. Smärtsamt men effektivt.

Det sägs att man inte ska punktera blåsor. Men jag hade tagit en steril nål och tömt blåsorna. Låtit dem lufta så mycket som möjligt och lagt på ett lager vitt vaselin mellan tårna (på friktionsytorna) när det var dags att sätta på skor igen.

edit: jag b

...och när det är gjort så passar du på att cykla några dagar. Det ger bättre möjligheter till läkning. Glöm bara inte att smaka och köpa ost på några gårdar!

Det stämmer som Sara säger: man ska *inte* sticka hål på blåsor. Blåsorna utgör kroppens eget plåster på det överbelastade området av huden. Man kan eventuellt sätta något plåsterartat över för att skydda själva blåsan, så den kan få slutföra sin uppgift

Smörj in med vaselin eller nåt annat fett så mkt du kan. Sov med sockar på. Är blåsorna outhärdliga att träna med kan du linda in med bomull och tejpa ihop. Detta kan faktiskt sitta kvar några dagar, bomullen torkar lite långsamt efter duschen, men det fu

Tack, jag uppskattar era råd! Det är så bra när man kan varjera löpning med cykling eftersom blåsorna inte alls kändes i cykelskorna som är stela.

Jag har tvättat området mellan tårna med handsprit (desinfektionsmedel) så att de inte blir infekterade. O

"Vente à la Ferme" är vackert på skyltar... 🙂

Jag har inte så mycket löpblåsor men har tidigare i livet tränat bl.a. karate. Det gör man som regel på trägolv och barfota och det ger efter träningsuppehåll eller när man är nybörjare (ömfoting) lätt upphov till fotblåsor. Stalltipset där var att inte s

Jag kunde knappt gå normalt i somras, hade tagit ett längre träningsuppehåll än jag trodde (fötterna var mjuka) vilket resluterade i en GIGANTISK blåsa mitt på trampdynan just där jag ska skjuta iväg 70kg väldigt fort väldigt långt. Det gick att träna om