Quote from Guest on 22 August 2011, 19:32Hur mycket kan man tänka sig att det försämrar tider om man precis lämnat blod? Har känt mig seg senaste veckan efter blodgivning. Någon som vet och inte bara gissar?
Hur mycket kan man tänka sig att det försämrar tider om man precis lämnat blod? Har känt mig seg senaste veckan efter blodgivning. Någon som vet och inte bara gissar?
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 19:42Jag vet inte. Har du kollat på http://geblod.nu/fragor-och-svar/?c=7#332
Länken är till Stockholm och det finns frågor om idrottning. Jag har vid ett tillfälle mejlat och ställt en fråga och fick svar.
Jag vet inte. Har du kollat på http://geblod.nu/fragor-och-svar/?c=7#332
Länken är till Stockholm och det finns frågor om idrottning. Jag har vid ett tillfälle mejlat och ställt en fråga och fick svar.
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 21:40Ingen vet!
Beror på;
hur stor du är (hur stor blodvolym du har)
hur stora dina järndepåer är
hur bra/dåliga dina järnvärden är
hur bra/dåligt din kropp tar upp det järn som behövs för att återskapa det som förlorats vid blodgivningenmm
mm🙂
Ingen vet!
Beror på;
hur stor du är (hur stor blodvolym du har)
hur stora dina järndepåer är
hur bra/dåliga dina järnvärden är
hur bra/dåligt din kropp tar upp det järn som behövs för att återskapa det som förlorats vid blodgivningen
mm
mm
🙂
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 21:45Tillägger att det också beror på din fysiska status och den intensitet du tränar. Borde framgå avvikande pulsvärden om du använder pulsmätare.
Tillägger att det också beror på din fysiska status och den intensitet du tränar. Borde framgå avvikande pulsvärden om du använder pulsmätare.
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 07:09Jag har haft problem med blodgivning i kombination med tränig. Har jag tränat hårt (typ intervaller) tätt inpå blodgivning har jag fått kramper i magen. Typ mensvärk, lite åt mjölksyra-i-magen-hållet. Vid lättare träning märker jag inte av problemet.
Jag har haft problem med blodgivning i kombination med tränig. Har jag tränat hårt (typ intervaller) tätt inpå blodgivning har jag fått kramper i magen. Typ mensvärk, lite åt mjölksyra-i-magen-hållet. Vid lättare träning märker jag inte av problemet.
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 08:45Jag är spinledare, Intensiv 75 minuter på F&S, och kör aldrig pass samma dag som blodgivning men har aldrig upplevt några problem dagen efter tappning att gå för fullt igen.
Jag är spinledare, Intensiv 75 minuter på F&S, och kör aldrig pass samma dag som blodgivning men har aldrig upplevt några problem dagen efter tappning att gå för fullt igen.
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 08:56Jag har frågat vid ett par tillfällen när jag själv lämnat. De säger att man kan ha en försämrad prestation upp till två veckor efter lämning.
Tilläggas bör väl att det inte finns några träningsmässiga fördelar med att lämna blod även om blodbytet är en
Jag har frågat vid ett par tillfällen när jag själv lämnat. De säger att man kan ha en försämrad prestation upp till två veckor efter lämning.
Tilläggas bör väl att det inte finns några träningsmässiga fördelar med att lämna blod även om blodbytet är en
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 09:01Jag rekommenderar INTE att lämna blod på en "måbramässa" och sedan direkt efter gå för att försöka sig på att vinna en Skeppshultcykel (på samma inomhusmässa) genom att på 1 min trampa "så långt som möjligt" på en cykel på rullar. Det var en intressant up
Jag rekommenderar INTE att lämna blod på en "måbramässa" och sedan direkt efter gå för att försöka sig på att vinna en Skeppshultcykel (på samma inomhusmässa) genom att på 1 min trampa "så långt som möjligt" på en cykel på rullar. Det var en intressant up
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 09:37Själv brukar jag känna mig lite "orkeslös" samma dag som jag lämnat blod och ibland även lite dagen efter och brukar ta det lugnt dessa dagarna.
Att man tappar ut en halv liter blod borde ju nästa påverka något 😉
Själv brukar jag känna mig lite "orkeslös" samma dag som jag lämnat blod och ibland även lite dagen efter och brukar ta det lugnt dessa dagarna.
Att man tappar ut en halv liter blod borde ju nästa påverka något 😉
Quote from Funbeat user on 23 August 2011, 20:39Tack för svaren. Förstår givetvis att mina värden, vikt och fysiska status påverkar. Därför går det inte att ge ett absolut svar. Men tänkte mer i generella termer. Sista två passen (en vecka efter blodgivningen) har känts bättre. Två veckor stämmer säker
Tack för svaren. Förstår givetvis att mina värden, vikt och fysiska status påverkar. Därför går det inte att ge ett absolut svar. Men tänkte mer i generella termer. Sista två passen (en vecka efter blodgivningen) har känts bättre. Två veckor stämmer säker